PMD – En synnerligen ovanlig typ av mål har initierats av Volvo vid Patent- och marknadsdomstolen (PMD), även om man kan dra paralleller till mobil kommunikation där uteblivna licensavtal kan leda till stämningar. Nu är det Volvo som vill ha licenspengar från Autoliv, 55 miljoner kronor, men underleverantören vägrar de belopp det rör sig om.
Under 2010 utvecklades en ny lösning för säkerhetsbälten vad gäller själva haklösningen i spännet vid Volvo i Göteborg. Det hela ledde till ett ep-patent rubricerat ”Bälteshake för ett säkerhetsbälte”.
Autoliv gillade lösningen och enligt Volvo lät de Autoliv tillverka och sälja lösningen även för andra bilproducenter som t.ex. Daimler (Mercedes m.fl.). Redan 2011 sålde Autoliv minst drygt 150.000 sådan här hakar för andra än Volvo; åren 2015-2016 var motsvarande försäljning över 6,5 miljoner stycken.
Fascinerande nog har det aldrig blivit något licensavtal skrivet mellan de två, enligt Volvo pga att Autoliv tycker att Volvos krav om 10 procent på Autolivs intäkter av hakarna är för mycket. Enligt Volvo är Autolivs intäkter 1,74 euro styck och licensen 17,4 cent styck.
Nu yrkar Volvo på närmare 5 miljoner euro (55 miljoner kronor) i förstahandsdelen som endast gäller licensersättning kopplat till deras överenskommelse från början.
Om PMD skulle anse att det inte finns något licensavtal yrkar Volvo alternativt på skadestånd för patentintrång. Intressant nog är då yrkandet på ”bara” 2,5 miljoner euro (27 miljoner kronor). Varför då ett lägre belopp? Man kan inte yrka på skadestånd för längre tid än fem år före stämningen.
Hur Autoliv ser på det hela återstår att se.