Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv
« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena Fischer, Christer Löfgren, Anders Sahlqvist, Per Sahlqvist


BRANDNEWS

Rekordförbud mot marknadsföring av MIVITOTAL


Christer Löfgren 2013-08-08

Del av bilaga med några av de förbjudan påståendena.
Del av bilaga med några av de förbjudan påståendena.

MD – Vill du skriva copy till reklamen för MULTITOTAL framöver? Då får du ett tungt jobb; ett felskär bland 58 grynnor och du kostar uppdragsgivaren en miljon kronor. 

Det måste vara tungt att arbeta med kosttillskottet MIVITOTAL. År 2009 stod det klart att de efter flera års kamp i domstol inte kunde stoppa varumärket MULTITOTAL. Nu har de drabbats av det med stor sannolikhet mest omfattande förbudet som har dömts ut av Marknadsdomstolen (MD). Förbudet gäller inte mindre än 58 specifika påståenden som Bringwell har gjort i marknadsföringen av koststillskottet MIVITOTAL! Därtill förbjöds Bringwell att hävda att MIVITOTAL är det ”mest sålda” och ”mest använda” kosttillskottet samt att det vid sex tillfällen har utsetts till ”Årets kosttillskott” utan ange vilket år det handlar om – den senaste utmärkelsen fick kosttillskottet för fem år sedan, 2008.

Det är Bayer som slog till med två stämningar mot Bringwell och deras marknadsföring av MIVITOTAL, de två målen slogs ihop och blev till en 125-sidig dom i MD. Bayer säljer vitaminpreparatet BEROCCA.

Bayer hävdade bl.a. att påståendena innebar att Bringwell bröt mot EU-förordningen om hälsopåståenden i marknadsföring – ” de anger eller i vart fall låter förstå eller antyder att det finns ett samband mellan livsmedlet Mivitotal eller en av dess beståndsdelar och hälsa” –, att det var medicinska argument som bryter mot läkemedelslagen. När det gällde utmärkelserna och andra påståenden om att kosttillskottet är bäst och mest sålt menade Bayer att Bringwell slirade på sanningen respektive inte kunde visa på siffror att de är störst.

Bringwell medgav att ett antal påståenden inte höll sig inom ramarna. Men de hävdade också att 40 av påståenden bara var information om näringslära och inte någon marknadsföring av en specifik produkt. Därmed skulle inte heller marknadsföringslagen vara tillämplig. De hävdade också att inget av påståendena hävdar att sjukdomar botas, utan bara att symtomen lindras.

Bringwell hävdade också att samtliga påståenden i sig är korrekta och i enlighet med god sed inom egenvårdsbranschen.

MD pekade på att alla påståenden fanns i material där rubrikerna innehöll MIVITOTAL på något sätt, och i anslutning till påståenden fanns i flera fall uppgifter om hur man skaffade sig mer info om MIVITOTAL, därmed handlade allt om marknadsföring som MD hade möjlighet att förbjuda.

MD sa också att Bringwell inte kan peka på ”Årets kosttillskott” utan att tala om vilket år och exakt vilken produkt det gällde, nämligen inte alla MIVITOTAL-produkter. När det gällde storleken på försäljningen: ”Mest sålda” och Mest använda”, höll inte Bringwells bevisning måttet.

Och alla de 58 påståendena, ja de förbjöds av MD, och vitet vid ett övertramp är det gängse, nämligen en miljon kronor.

Självklart kommer denna dom att behandlas utförligare i tryckta BrandNews.

Dom 2013:13

 

 

 



Tipsa en vän     Skriv ut





BRANDNEWS

På söndag börjar de nya riktlinjerna för alkoholkreklam gälla


Ägnar du dig åt att marknadsföra alkohol, eller kanske retar dig på sådan marknadsföring – det är ju en hel del i t.ex. våra dagstidningar –,...

Läs mer
parafee -13


BRANDNEWS

SAMSARA, kryssningsspa eller kosmetika

TRIB – När varumärkena var identiska, här SAMSARA, blev frågan om produkterna var så lika att de två märkena är förväxlingsbara. Guerlain...

Läs mer


BRANDNEWS

Äntligen, nu kan alla lämna in elektronisk varumärkesansökan


Möjligheten att lämna in en varumärkesansökan till Patent- och registreringsverket (PRV) elektroniskt via webben har funnits i ett antal år. För att få in så...

Läs mer


BRANDING

Associationsbyggande á la Grand


De som ofta lyckas bäst i sitt varumärkesbyggande och skapar riktigt...

Läs mer


BRANDNEWS

Bloggerska besegrar Bugatti

PBR – Sara Nyström heter en trebarnsmamma som förefaller bygga...

Läs mer
Man ser gärna att borrarna håller ihop.

BRANDNEWS

En ”Se upp för piratkopior”-kampanj pågår mot brittiska tandläkare


Rotfyllningsmaterial och kompositmaterial som inte håller, borrar som...

Läs mer


BRANDNEWS

229.000 flaskor piratkopierat schampo beslagtaget

Pratar man om piratkopior handlar det ofta om märkeskläder som...

Läs mer
Originalet från Converse.

BRANDNEWS

Converse jakt på H&M är över

ITC – I höstas tog Converse till storsläggan och stämde 31...

Läs mer
BRANDNEWS

Kanal 5 snubblade, men fick hjälp upp igen av hindret, italienska Canale Cinque

PBR – SBS Discovery fick nej när de ville registrera KANAL 5 som...

Läs mer


BRANDNEWS

Tjuriga varumärken

PRV – Tjurar var nyss en kort trend i PRV, och i båda fallen var...

Läs mer


BRANDNEWS

Piratkopior; villkorlig dom och samhällstjänst för 40-årig juriststuderande och 20-årig datastudent

TR – Att dryga ut studiemedlen med handel med piratkopior är inget...

Läs mer


BRANDNEWS

Förbjuds göra ompekning med vissa domännamn

TR – Idag har kungen besegrat drottningen i Göteborgs tingsrä...

Läs mer
Ur lokaltidningen \

BRANDNEWS

Korkskruvarnas ROLLS-ROYCE


I mitten på 1990-talet, på den tiden då endast kunde ta del...

Läs mer


BRANDING

Unibets reklampelare väljer TRISS-lotter från Svenska Spel


En av våra stora fotbollsspelare genom tiderna är idag 55-å...

Läs mer


BRANDNEWS

NIKE visar designmusklerna


Lite bläddrande i nyinkomna EU-designansökningar får en ibland...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer
LEDARE

Varumärken ska inte rädda design


Höstnummer av BrandNews betyder att det är årsdag sedan det...

Läs mer


BRANDNEWS

Grundig vill registrera PIANISSIMO som EU-varumärke, men använder det inte själva som varumärke

TRIB – Vad var det vi sa? Sällan har det väl varit så...

Läs mer
R-ICE-glass från GB Glace.

BRANDNEWS

Från hyllad DAIM-glass till sågad jordnötssmörglass när GB visar nyheter


Som brukligt kommer GB Glace med årets nyheter i god tid innan vå...

Läs mer
Företagarföreningen om SOFO.

BRANDNEWS

SOFO och varumärkenas begränsning

PRV – SOFO engagerar, men frågan är om det är en så...

Läs mer
Sista Ordet

Ingen människa är en ö


Varje dag fattar vi tusentals beslut. Till 95 procent styrs de av magkä...

Läs mer
Nya ICA-Stig.

EN TANKE

ICA fortsätter att överraska; från proggare till operastjärna


Efter beskedet att världens längsta reklamsåpa skulle få...

Läs mer
SISTA ORDET

Vilket märkesminne har du?


När det gäller förpackningar är den officiella synen...

Läs mer


BRANDNEWS

Det nedsänkta locket gör Swedish Match snusdosor registrerbara

HOVR – PRV sa nej till registrering, PBR sa ja och Swedish Match snusdosa...

Läs mer


BRANDNEWS

Gröna färger uppfattas inte som varumärke för vindkraft

TRIB – Enercon, en tysk producent av vindkraftverk, fick nej till att...

Läs mer


BRANDING

Men Glenn Strömberg går inte lika långt som Zlatan


Zlatan Ibrahimovics samarbete med Dressman och skapande av ett nytt varumä...

Läs mer


BRANDNEWS

Apple försöker, nu tänker även Vodafone försöka


Att Apple kämpar på för att få sin butiksinredning...

Läs mer


BRANDNEWS

Lantmännen årets vinnare av Signumpriset


Årets vinnare av Signumpriset avslöjades idag på varumä...

Läs mer
BRANDNEWS

DIESEL vs DIESELVERKSTADEN i NVP



I Nacka finns ett fd industriområde där bl.a. Atlas Copco drev...

Läs mer


BRANDNEWS

OHIM säger stopp i förebyggande syfte när det gäller ”Je suis Charlie”


När varumarkesombudet.blogspot.se noterar att OHIM har sagt stopp för...

Läs mer


EN TANKE

Ett spännande test när nu ICA-Stiga skall ersättas


Att knyta företag, varumärken och reklam till enskilda personer...

Läs mer
BRANDNEWS

En 47-åring och en 48-åring döms till ett års fängelse och miljonskadestånd för piratkopiehandel

TR – Stockholms tingsrätt har idag fällt tre affärsmä...

Läs mer
BRANDNEWS

Privatperson ville registrera JE SUIS CHARLIE

En privatperson hemmahörande i staden Steenokkerzeel i Belgien lä...

Läs mer
BRANDNEWS

Fler ”Nej” från MD i striden mellan Svensk Mjölk och Oatly


MD – Även beslut 4 och 5 av Marknadsdomstolen i striden om Oatlys...

Läs mer
BRANDNEWS

FANTA vs FANTY


PBR – Coca-Cola lyckades inte få hela registeringen av varumä...

Läs mer


BRANDNEWS

Monster behöver nog rehabilitering efter att ha försökt registrera REHABILITATE

TRIB – När man funderar över om ett varumärke är...

Läs mer


BRANDNEWS

Mahatma Gandhi och Zapata två versioner av samma öl


New England Brewery i USA har uppenbarligen som nisch att dra nytta av kä...

Läs mer
Agerandet av leverantören av mjukvaran/tjänsten bakom bildtelefoni.net ifrågasätts, vilket var helt ok.

BRANDNEWS

Hårfint om ett yttrandefrihetsrättsligt skyddat mail

MD – Sannolikt var det den minsta marginalen hittills i en grä...

Läs mer


BRANDNEWS

En påminnelse om nya numret


Så här efter helgerna vill vi bara påminna om att fredagen...

Läs mer

ZINALFAT vs CICALFATE

Design, design, design

Ett positivt vilseledande i yoghurthyllan

Reklam för exceptionell behandling förbjuds

Socialdemokraterna vs Nordiska Rådet 1-0, eller blev det mållöst?

GREVINNAN ger inga kopplingar till GREVÉ

Ingen DELUXE för Lidl

Chanel vs hårsalonger i USA

Swedish Match flaggskeppsbutik gick delvis på grund

APPLE marginellt före IKEA när Apples butiksinredning granskades

Zlatan Ibrahimovic, en klok man

När ICA snyltar på Delicato,

HASSELBLAD nu även i Hollywood

Färre piratkopior på bl.a. babydockor i julhandeln

JM Sales visade att man kan ha "alla" fel

Jo, vi kan franska…men inte så bra

Du har väl öppnat lucka 1 i PRV:s kalender?

FENDER-kopia var obrukbar

Att registrera Bruce Lee som varumärke kan ge ohälsosamma influenser

CONTEMPORARY REFLECTIONS får nej till registrering

Marknadsdomstolen får inte ge allmänt godkännande till reklampåståenden

LOVOL kan inte snylta på VOLVO, de är för olika

Den säkraste toaletten hade allvarlig säkerhetsbrist

Nya numret i lådan idag

Lumene fick nej till THE YOUTH EXPERTS

Svensk Mjölks bankgaranti höll inte måttet nu heller

MINTTU, bara suggestivt, inte beskrivande

Regeringens budget slår hårt mot PBR

Vans streckmärke – skateboardåkarnas favorit – är bara en dekoration

Converse i antikopie- och antisnyltningskampanj, mot bl.a. H&M

EU-designregistrering fungerar mot kopior

Absolut och Purity har grävt ner stridsyxan

GRAPHENE gav Nobelpris, men ingen registrering

FERRARI-märket kopplas till dödsolyckor en extra gång

BrandNews 1991, nr 7

Grafiska skillnader minskade inte förväxlingsrisk

En polospelare i aktion fick The Polo Lauren att reagera

Coop och Converse förliks kring piratkopior

Taxi Göteborg stoppar snyltare

Smör från Unilever i Marknadsdomstolen

Glassbägarförpackning gick inte att registrera

Inget interimistiskt förbud mot Oatly

CRAFT har ett vidgat skydd

David (Oatly) vs Goliat (Svensk Mjölk) i MD

3D-varumärke, uppfattas skillnaden som en teknisk variant eller ett varumärke?

Fyra fel av fyra möjliga när Telge Energi marknadsförde el från solen

Domännamnsauktioner på tradera.se, cv.se är mest eftertraktat

HOW - Hur är det möjligt?

Stockholms-Sommar 2014™

Är en registrering delvis en illusion?

Design från 2010 
årets förpackning 2014

Adidas vs Unilever om Y3

Gudrun Schyman har nu två avgöranden på att hon äger domännamnet

Att utelämna samkönade par är inte detsamma som att kränka

Rondo på Liseberg blev registrerat, efter lite krångel

Ju bättre design desto mindre chans att få varumärkesskydd, nu gällde det TRIPP TRAPP-stolen

Zlatan och Volvo "a perfect match"

Internationella fotbollsförbundet FIFA styr rysk lagstiftning

Den tysta tigern besegrar Bahnhof

Arbetarbladet vägrar bevaka kulturevenemang sponsrat av Red Bull, just för att Red Bull sponsrar

Tetra Pak brukar reagera

Solen lyste inte över Besvärskammarens argument om vinmärken

VOLVO och IKEA bland de mest googlade varumärkena i USA

PAYPAL vs MONEYPAL, jo de är för lika

Inget designskydd för chokladfyllda kakor

Billigt blask under högprisetikett, när italienska polis slog till mot vinkopiatör

NOKIA-märket, snart något för historieböckerna

WILLIAM LAWSON'S och Chelsea FC

Socialdemokraterna och Adwords

Opinionssiffrorna svajar, men varumärkesskyddet står fast utom för maskrosen

BABY BJÖRN, ett varumärke i riskzonen

Citigroup rådde inte på CITY GROSS

SWEDISH SHIRT DESIGN och SVENSK BYGGTJÄNST, bara en av dessa två fick ok som varumärke

Annons för Gran Fondo Stockholm vilseledande

Hälsokostpåståenden kring JUVENTOL, CUPIDO m.fl. kan kosta en miljon kronor i vite

IkonM-domen överklagades inte

RED BULL i skottgluggen under Champions Leauge-kval

Obegriplig historielöshet hos Zara

Haglöfs storytelling genom framtiden

Batman-film sänkte säkerhetsprogram för datorer, men det är inget varumärkesintrång

Både sprit och själ när romvarumärket THE SPIRIT OF CUBA blev ett fd varumärke

Även mindre mängder piratkopior gav fällande domar efter förlikning

TAVERNA förbjuds i ostdisken

Absinthe, fée verte och la bleue kan inte skyddas som geografiska ursprungsbenämningar

Det blev en kostsam julmarknadssatsning för piratkopieimportör

Vill du träna din förmåga att se förväxlingsrisk?

Så lika

Hovrätten fällde för intrång, Högsta domstolen friade

EU-domstolen skakar på huvudet åt stentuff tysk praxis

51 vs 3

Tänkte du lägga 63 miljoner dollar på en FERRARI, se upp!

Jo, Apples butiksinredning kan registreras som varumärke, men det blir inte lätt

AARO och ARO, väl lika trots väsensskilda branscher

Helt ok att basunera ut månadskostnader, enligt Marknadsdomstolen

GIFFLAR må vara populärt här, men inget bevisar att det uppfattas som ett varumärke

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar

Kärleken till Finland

Högsta domstolen säger nej. Varumärkesintrång / piratkopiering leder inte i sig till fängelse

H&M förbjuds använda LIVE LOVE DREAM och 87 i USA

Vill ha lite mer överblick

Snabba loggo-ryck i damallsvenskan

Nya numret av BrandNews

IkonM och dess grundare fälls för kopiehandel

Bröderna Nilsson var slugast när det kom till GÄSTABUD

Tyvärr Suarez, det finns mänder med BITE-registreringar

REDSKINS var nedsättande redan på 1960-talet

ABSOLUT vs PURITY 3-0

Designlegendaren Pelle Petterson herre på täppan

Munkstrid i Katalonien

DRACULA har legat i malpåse

En ny antisnyltningsera

Bröderna Larssons utdragna kamp om AXEL och pilarna

Förlust i hovrätten för LF i loggo-tvisten

Feelgood, nja inte på alla sätt

När det egna inte räcker till

Danska HR följer EU-domstolen om piratkopior för privat bruk

Det tog bara 50 år, men nu är Super Cub ett 3D-varumärke

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?

Lyckat tillslag mot ruggig bransch

Inför EU-valet; Miljöpartiet mer rättighetskritiskt än Piratpartiet

Pharma Optics ägare Onlinecon får betala en halv miljon i vite

GOOGLE förbi APPLE i toppen, med värdet 1,1 biljoner kronor

SIMCA, ett varumärke värt att slåss för

Det finns direkta kopior, skickliga snyltningar, men också usla försök

Polistillslag mot Designers Revolt

Är ECOPOLARICA förväxlingsbart med POLARICA?

Franske bantningsprofilen Dukan hindrar idrottsvarumärket DU KAN!

Global Brand Database, nu kan du söka på figurer

Grimaldi och hans Bianchi samarbetar med stjärnkocken  Davide Oldani

Bevisbom av IKEA när AKEA skulle stoppas

Villkorlig dom och böter för designkopior – PH Kotten / PH ARTICHOKE

Det är inte ofta man får se direkta piratkopior på gitarrer

Tallink Silja kränker och diskriminerar brasilianare

East Street Tattoo och East Street Piercing på Södermalm klara i tingsrätten

CAPTAIN MORGAN får tåla CAPTAIN’S CAVE

Ser du dåligt...kanske bär du kopielinser

Leif Mannerström vill stoppa MANNERSTRÖMS SALUHALL

Jodå, SHOPPING kan vara ett varumärke, men inte...

Naturskyddsföreningens FALKEN hindras av FALCK

Är vi på väg mot något nytt i höstens val?

Piratkopior på fotbollströjor för sju miljoner kronor i beslag i USA

World intellectual property day

Hornbach kunde varken bevisa att de ”slår varje pris” eller enkel matematik 

Det skall vara en pil i loggan

En avhandling för den vetgirige

Snyltning är inte ok, men jämförelse är ok

En svart/vit registrering täcker inte längre alla färger

Gröna Lund lägger fokus på barnfamiljer och tillgänglighet

Estniska tullen slog till mot designkopior

BrandNews 1992, nr 1

Piratkopior på VM-bucklan i naturlig storlek

BANK är bara för banker

gudrunschyman.se överförs till Gudrun Schyman

GB / Unilever lyfter locket på CARTE D’OR

Asama försökte inte ens försvara sig

FOCUS i Aten funkar inte i EU

Polskt mousserande vann mot fransk Champagne

FOLKSAM fick rätt i hovrätten, FOLKIA förbjuds

Vetgirig när det gäller EU-varumärken...

Flera agendor för Adaktusson

Bjäre och Edsbacka, två geografiska namn som fick nej som varumärken

FANTA-märket hindrar inte FANTY för datingsajter

RÖDA UGGLAN, förr choklad och nu café och dryck

Vem äger egentligen RAW COMEDY CLUB-märket?

När inte ens ROLLS-ROYCE räckte till

Mer än inspiration när kinesisk te-och mjölkbar har sneglat på Socialdemokraternas logga

Ljud som kännetecken, för F1-bilar

Mercedes-Benz ”gravplundring” upphörde relativt kvickt

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

M som i Marco eller som i McDonald’s

“BUD is an American Cultural Icon"

SMART

Eldshow för JÄGERMEISTER var inte ens nära måttfullhetskravet

Är Norge bättre på design än Sverige?

Kina och Ryssland populärast när det gäller att söka internationella varumärken 

Volvo vann rond 1 mot ”oberoende märkesverkstad”

HAVANA CLUB MAXIMO förväxlas inte med MAXIMO

Bröt med taxiåkeriet, fortsatte med snarlik logga och fick ett förbud med miljonvite

BrandNews 1993, nr 2

Ny numret är ute i lådorna, och det med fokus på vinnaren av SIGNUMPRISET: ICEHOTEL

23 miljoner varumärken i TMview

Även piraterna vill stoppa kopiorna

Glassnyheter med oväntad testvinnare

Men EU-parlamentet vill öppna dörren för parodi och konstnärlighet på vid gavel

Ironisk kulturell gärning…eller bara en snyltning på kända varumärken

Basketlegenden Michael Jordan nära seger mot supermarketkedjan Jewel-Osco och deras hyllningsannons  

Dustins klavertramp med AUDIO PRO-högtalare

Folksam och Söderberg & Partners hade kunnat välja TRYGGSPAR

Åtalad för piratkopiehandel ville ha ut bevismaterial

Design visad i Kina, kan anses vara känd i EU

Motoaction försökte inte ens bevisa att de är störst och bäst

Även privatimport av piratkopior, som ROLEX-klockor, kan tas av Tullen

Finns ännu inget hen-krav på reklamen

BREITLING ute i det blå på riktigt

RED BULL försöker stoppa THE BULLDOG

Licensavtalet för STEP IN sades upp efter 30 år, då började jätten producera en egen modell

Hårdrocktvillingarna lyckades inte stoppa registreringen av BRÖDERNA HÅRDROCK

EN OS-invigning utan IPHONE och IPAD

En fåtölj hade tillräcklig särprägel för designskydd, den andra inte

NORWEGIAN BREAKAWAY är beskrivande för resor och kryssningsarrangemang?

Vad är ett positionsvarumärke?

Nintendos kamp mot upplåsningsanordningar av kopieskyddet i DS och WII i EU-domstolen

De fredlösa

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

NIKE har ju i alla fall Zlatan kvar, när nu Arsenal går

"SMS-språk" påverkade i striden: FOREVER vs 4 EVER

Innan och under SUPER BOWL och OS

Ett exempel som talar för en slopad granskning…kanske

Den tjugonde vinnaren av SIGNUMPRISET blev ICEHOTEL

Positionsvarumärke i örat på uppstoppade tygdjur

Aftonbladet registrerar ju också vanliga ord

Zoopla ägnar sig åt varumärkesvård i kölvattnet av antisemitisk skandal, men med fördröjning

RSS

Vinge

Market research


Det finns inga kommande händelser i kalendern.
Prenumerera

senaste bn

artiklar

BRANDNEWS temaartiklar

2014

BN 6/2014 Året som gick. Av Christer Löfgren.

BN 5/2014 25 år med BrandNews. Av Christer Löfgren.

BN 4/2014 Högsta domstolen i varumärkenas värld. Av Christer Löfgren.

BN 3/2014 Designskydd. Vad? Hur? Var?. Av Christer Löfgren.

BN 2/2014 Kompetensen och erfarenheten samlas i två olika domstolar. Av Christer Löfgren.

BN 1/2014 Förgänglighet - ett urstarkt kärnvärde. Intervju med vinnaren av SIGNUMPRISET: ICEHOTEL

2013

BN 6/2013 Parallellhandel - Konkurrensrättsliga och immaterialrättsliga implikationer. Av Mats Johnsson och Elsa Arbrandt.

BN 5/2013 Vad händer med de immateriella tillgångarna i en konkurs? Av Hanna Tilus och Johan Hörnberg.

BN 5/2013 Åtnjuter varumärken något egentligt skydd i ICANN:s program för nya toppdomäner? Av Maria Bergstén..

BN 4/2013 Framsidan särskiljer och säljer. Av Christer Löfgren.

BN 3/2013 Det personliga varumärket. Av Christer Löfgren.

BN 2/2013 Avtal Special. Sponsoravtal kräver mer. Av Lena Seratelius.

BN 1/2013 Segerintervju med SIGNUM-vinnaren HÄSTENS

BN 1/2013 Publicering på Internet. Av Magnus Tonell.

BN 1/2013 Passion för sömn. Intervju med 2013 års vinnare av SIGNUMPRISET..

2012

BN 6/2012 Piratkopior - skillnader mellan brottmål och tvistemål.

BN 5/2012 Apotekens recept på framgång.

BN 4/2012 Långt fängelsestraff för piratkopior.

BN 3/2012 Skyddet mot produktefterbildningar i Sverige och Norge.

BN 3/2012 ACTA - Skräckens avtal.

BN 2/2012 Släktnamn. Då och nu. Av Jan Ottosson.

BN 1/2012 Omöjligt bor inte här. Intervju med vinnaren av varumärkespriset SIGNUM - GRÖNA LUND.

2011

BN 6/2011 11 domar om vilseledande reklam.

BN 5/2011 Reklamombudsmannen.- Etik i huvudrollen

BN 4/2011 Egen toppdomän. Något för dig? Av Maria Bergstén.

BN 3/2011 Sponsring och Ambush Marketing. Av Lena Seratelius.

BN 2/2011 Exploatering av kändisars namn och ansikten. Av Magnus Tonell och Kristoffer Sparring.

BN 1/2011 Varumärkespriset SIGNUM - Vinnarintervju med Indiska.

2010

BN 8/2010 Värdering av varumärken.

BN 7/2010 Skydd för formgivning - Marknadsdomstolen svårflirtad.

BN 6/2010 Namngivning - ordval, stavning och ton.

BN 5/2010 Klassiskt cykelmärke med caféstöd. .

BN 4/2010 Framgångsfaktorer bakom varumärkesorientering. Del 1. Av Johan Gromark och Frans Melin .

BN 3/2010 Google - Bara en leverantör av söktjänster.

BN 2/2010 Vem är vem på Internet? Av Petter Rindforth.

BN 1/2010 FINDUS - inte bara rara små ärtor! Intervju med vinnaren av SIGNUMPRISET.


2009

BN 8/2009 Äntligen! Snart får vi en ny varumärkeslag.

BN 7/2009 Varumärket under attack. Av Johan Lundblad och Mikaela Zabrodsky.

Jubileumsnummer BN 5-6/2009 Rätten till och ansvaret för innehållet i reklamfilm. Av Magnus Tonell.

BN 4/2009 Skriv inte under!

BN 3/2009 Gemensam standard för värdering av varumärken

BN 2/2009 Kopior och tullingripanden

BN 1/2009 Fjälltur inspirerar marknadsförare


2008

BN 8/2008 Identitet och likhet

BN 7/2008 För bra design - för att skyddas

BN 7/2008 Bilaga till "Varumärkesregler rubbar inte jämförande reklam" - Marknadsföringslagen §18

BN 6/2008 Produktplacering

BN 5/2008 Mönsterpraxis vid OHIM

BN 5/2008 Intervju med Marianne Levin

BN 4/2008 Intervju Håkan Swahn

BN 3/2008 Så gott som skyddat

BN 2/2008 MARIMEKKO Signum-vinnare 2008

BN 1/2008 Tolv år vid OHIM


2007

BN 8/2007 Miljövänlig, giftfri och nedbrytningsbar reklam

BN 7/2007 Baka varumärke - från ax till limpa

BN 6/2007 EG-varumärket - kan varumärket registreras?

BN 5/2007 Stark företagskultur ger starka varumärken

BN 4/2007 Internationella reklamregler - VÄGVISARE

BN 3/2007 Läkemedelsreklam - läkande lätt eller rena pillergörat?

BN 2/2007 LÖFBERGS LILA Signum-vinnare 2007

BN 1/2007 Licensiering av merchandisingrättigheter


2006

BN 8/2006 Future Design Days - Punkfarfar fascinerar fortfarande

BN 7/2006 Skydda din design inom hela EU

BN 6/2006 Mackmyra har en historia att berätta

BN 5/2006 Det mesta står fast i nya marknadsföringslagen

BN 4/2006 Fotboll! Fotboll! Fotboll!

BN 3/2006 You don't win silver, You lose gold.

BN 2/2006 Världens mest populära byggmaterial - LEGO

BN 1/2006 SIGNUM - ICA vinnarintervju


2005

BN 10/2005 Lyckosamt år för designskyddet 2005

BN 8/2005 FutureDesignDays 2005

BN 7/2005 Hur stort bagage får man ha egentligen?

BN 6/2005 Miljardvarumärkena, är de för lågt värderade?

BN 5/2005 Att säga sanningen, hela sanningen ...

BN 4/2005 Slogans - Slitna slagdängor eller värdiga varumärken?

BN 3/2005 TETRA PAK is not a package - vinnarintervju varumärkespriset SIGNUM.

BN 2/2005 Piratkopiering - drabbar ingen fattig?

BN 1/2005 Flera sätt att skydda design


2004

BN 10/2004 Programledarna allt viktigare.

BN 09/2004 FutureDesign Days: Fear

BN 08/2004 Brand America: Uncle Sam on the ropes.

BN 07/2004 Regler för "Made in EU" på väg.

BN 06/2004 Åtta år med EG-varumärket: Varumärkesombuden utvärderar.

BN 05/2004 Idrottens värderingar lockar sponsorer.

BN 04/2004 Värdering av varumärken.

BN 03/2004 Event Marketing: I händelsernas centrum.

BN 02/2004 Intervju med Reklamförbundets vd Anna Serner.

BN 02/2004 Reklambranschens egenåtgärder.

BN 01/2004 Intervju med Ridderståle/ Nordström.

BN 01/2004 - SIGNUMPRISET 2004 Intervju med vinnaren SvD.


2003

BN 10/2003 Så ser ljudet ut.

BN 09/2003 A work of art that works.

BN 08/2003 PR: Varumärkets vite riddare.

BN 07/2003 Doft som varumärke.

BN 06/2003 Produktplacering.

BN 05/2003 Parallellimport.

BN 04/2003 Egna eller andras varumärken.

BN 03/2003 Piratkopior.

BN 02/2003 Mästerlig Management - Intervju med Absolut Company.

BN 01/2003 Geografiska Ursprungsbeteckningar.


2002

BN 10/2002 Industridesign.

BN 10/2002 FutureDesignDays.

BN 09/2002 Färg som varumärke.

BN 08/2002 Designskydd à la EU.

BN 07/2002 Stjärnornas juridik.

BN 06/2002 Matmärken. Intervju med Erik Lallerstedt - Märkeskock med Märkeskrog

BN 05/2002 E-handel - bara för de redan etablerade?

BN 04/2002 Ljud med ensamrätt

BN 03/2002 Val ´02 - Politik och symbolik.


2001

BN 12/2001 Objektifierade kvinnor och män som blickfång .


Heidenstam

adnlaw

sandart

gulliksson