Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv
« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena Fischer, Christer Löfgren, Anders Sahlqvist, Per Sahlqvist


BRANDNEWS

Rekordförbud mot marknadsföring av MIVITOTAL


Christer Löfgren 2013-08-08

Del av bilaga med några av de förbjudan påståendena.
Del av bilaga med några av de förbjudan påståendena.

MD – Vill du skriva copy till reklamen för MULTITOTAL framöver? Då får du ett tungt jobb; ett felskär bland 58 grynnor och du kostar uppdragsgivaren en miljon kronor. 

Det måste vara tungt att arbeta med kosttillskottet MIVITOTAL. År 2009 stod det klart att de efter flera års kamp i domstol inte kunde stoppa varumärket MULTITOTAL. Nu har de drabbats av det med stor sannolikhet mest omfattande förbudet som har dömts ut av Marknadsdomstolen (MD). Förbudet gäller inte mindre än 58 specifika påståenden som Bringwell har gjort i marknadsföringen av koststillskottet MIVITOTAL! Därtill förbjöds Bringwell att hävda att MIVITOTAL är det ”mest sålda” och ”mest använda” kosttillskottet samt att det vid sex tillfällen har utsetts till ”Årets kosttillskott” utan ange vilket år det handlar om – den senaste utmärkelsen fick kosttillskottet för fem år sedan, 2008.

Det är Bayer som slog till med två stämningar mot Bringwell och deras marknadsföring av MIVITOTAL, de två målen slogs ihop och blev till en 125-sidig dom i MD. Bayer säljer vitaminpreparatet BEROCCA.

Bayer hävdade bl.a. att påståendena innebar att Bringwell bröt mot EU-förordningen om hälsopåståenden i marknadsföring – ” de anger eller i vart fall låter förstå eller antyder att det finns ett samband mellan livsmedlet Mivitotal eller en av dess beståndsdelar och hälsa” –, att det var medicinska argument som bryter mot läkemedelslagen. När det gällde utmärkelserna och andra påståenden om att kosttillskottet är bäst och mest sålt menade Bayer att Bringwell slirade på sanningen respektive inte kunde visa på siffror att de är störst.

Bringwell medgav att ett antal påståenden inte höll sig inom ramarna. Men de hävdade också att 40 av påståenden bara var information om näringslära och inte någon marknadsföring av en specifik produkt. Därmed skulle inte heller marknadsföringslagen vara tillämplig. De hävdade också att inget av påståendena hävdar att sjukdomar botas, utan bara att symtomen lindras.

Bringwell hävdade också att samtliga påståenden i sig är korrekta och i enlighet med god sed inom egenvårdsbranschen.

MD pekade på att alla påståenden fanns i material där rubrikerna innehöll MIVITOTAL på något sätt, och i anslutning till påståenden fanns i flera fall uppgifter om hur man skaffade sig mer info om MIVITOTAL, därmed handlade allt om marknadsföring som MD hade möjlighet att förbjuda.

MD sa också att Bringwell inte kan peka på ”Årets kosttillskott” utan att tala om vilket år och exakt vilken produkt det gällde, nämligen inte alla MIVITOTAL-produkter. När det gällde storleken på försäljningen: ”Mest sålda” och Mest använda”, höll inte Bringwells bevisning måttet.

Och alla de 58 påståendena, ja de förbjöds av MD, och vitet vid ett övertramp är det gängse, nämligen en miljon kronor.

Självklart kommer denna dom att behandlas utförligare i tryckta BrandNews.

Dom 2013:13

 

 

 



Tipsa en vän     Skriv ut



De konkurrerande produkterna, men varumärkeskampen gällde registreringar.
De konkurrerande produkterna, men varumärkeskampen gällde registreringar.

BRANDNEWS

En svart/vit registrering täcker inte längre alla färger

TRIB – En etablerad "sanning" har varit att om du registrerar ett varumärke ”utan färg” alltså i svart/vitt så omfattar ditt skydd alla färger/fä...

Läs mer
parafee -13


BRANDING

Gröna Lund lägger fokus på barnfamiljer och tillgänglighet

Nu är det dags igen för en av Stockholms viktigaste turistmagneter att öppna sina portar. Den 26 april är det öppet för alla, men redan idag har BrandNews testpatrull...

Läs mer
Estnisk designregistrering, ett verktyg mot kopior från Ukraina.
Estnisk designregistrering, ett verktyg mot kopior från Ukraina.

BRANDNEWS

Estniska tullen slog till mot designkopior

EUD - Det är upp till varje land att avgöra om Tullmyndigheten har ännu större behörighet.


Acerra OÜ äger en estnisk designregistrering från 2010...

Läs mer


En tillbakablick

BrandNews 1992, nr 1


Backa tillbaka lite i tiden, till årsskiftet 1991-92, hur såg du...

Läs mer


BRANDNEWS

Piratkopior på VM-bucklan i naturlig storlek


Om det är för Zlatan Ibrahimovic och alla andra fotbollsspelare som...

Läs mer
BRANDNEWS

BANK är bara för banker

Logga som nekades registrering här.

PBR – Caixa Bank är en stor och ganska välkänd spansk...

Läs mer


BRANDNEWS

gudrunschyman.se överförs till Gudrun Schyman

ATF – Få politiker är så profilstarka som fd Vä...

Läs mer
BRANDING

GB / Unilever lyfter locket på CARTE D’OR



Sedan 1998 har man kunnat köpa GB:s dessertglass CARTE D’OR här...

Läs mer
BRANDNEWS

Asama försökte inte ens försvara sig

TR – ”Pensionshärvan” i somras där ett mycket stort...

Läs mer
Ett fd EU-varumärke.

BRANDNEWS

FOCUS i Aten funkar inte i EU

TRIB – Varumärkesskyddet för cykelmärket FOCUS hindrade en...

Läs mer


BRANDNEWS

Polskt mousserande vann mot fransk Champagne

TRIB – MOËT CHANDON-flaskor har en framträdande elegant svart...

Läs mer
BRANDNEWS

FOLKSAM fick rätt i hovrätten, FOLKIA förbjuds


HovR – Det blev en monumentalt bakslag för det norska snabblå...

Läs mer
BRANDNEWS

Vetgirig när det gäller EU-varumärken...



och hur man bedömer om de är registrerbara och om de kolliderer med...

Läs mer
Det dominerande budskapet även på Adaktussons Twitter.

EN TANKE

Flera agendor för Adaktusson


I helgen presenterades Kristdemokraternas ess i jakten på platser i...

Läs mer


BRANDNEWS

Bjäre och Edsbacka, två geografiska namn som fick nej som varumärken

PBR – Edsbacka är ett geografiskt namn som många kopplar till...

Läs mer
BRANDNEWS

FANTA-märket hindrar inte FANTY för datingsajter


PRV –  Om du ser FANTY, skulle det då direkt få dina...

Läs mer
BRANDNEWS

RÖDA UGGLAN, förr choklad och nu café och dryck

Café Röda Ugglans logga.

PBR – Även om det ena Röda Ugglan gäller tjänster och...

Läs mer


BRANDNEWS

Vem äger egentligen RAW COMEDY CLUB-märket?

PRV – Självklart blev det nej till registrering av varumärket...

Läs mer
CITATET

När inte ens ROLLS-ROYCE räckte till



Att använda varumärket ROLLS-ROYCE som en synonym för yppersta...

Läs mer


LOGOINSPIRATION

Mer än inspiration när kinesisk te-och mjölkbar har sneglat på Socialdemokraternas logga


De gånger vi har uppmärksammat loggor där kreatören har...

Läs mer
BRANDNEWS

Ljud som kännetecken, för F1-bilar


Percy Nilssons kamp mot ett av våra mest kända kommersiella ljud:...

Läs mer


BRANDNEWS

Mercedes-Benz ”gravplundring” upphörde relativt kvickt


För en vecka sedan gick Svenska Akademiens ständige sekreterare Peter...

Läs mer


LEDARE

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss


Då har vi kommit en bit in på ett år som kan bli hä...

Läs mer


BRANDNEWS

M som i Marco eller som i McDonald’s

PRV – Att McDonald’s tar strid om man närmar sig deras M-logga...

Läs mer
BRANDNEWS

“BUD is an American Cultural Icon"


Vad tänker du på när du läser WINEBUD? Får du...

Läs mer
BRANDNEWS

SMART


PBR – Bilarna som sådana är synnerligen karakteristiska, och...

Läs mer


BRANDNEWS

Eldshow för JÄGERMEISTER var inte ens nära måttfullhetskravet

MD – Orange bilar med stora JÄGERMEISTER-loggor är enligt KO...

Läs mer


BRANDNEWS

Är Norge bättre på design än Sverige?


Vill man ha skydd för sin design går det att ansöka om...

Läs mer


BRANDNEWS

Kina och Ryssland populärast när det gäller att söka internationella varumärken 

Australien växte mest när Tyskland behöll toppositionen som...

Läs mer
Nu förbjuden, det är varumärkesintrång.

BRANDNEWS

Volvo vann rond 1 mot ”oberoende märkesverkstad”

TR – Med tanke på den omfattande marknadsföring som...

Läs mer


BRANDNEWS

HAVANA CLUB MAXIMO förväxlas inte med MAXIMO

PBR – En exceptionellt dyr romdryck säljs under märket HAVANA...

Läs mer
Förbjudna taxiloggor.

BRANDNEWS

Bröt med taxiåkeriet, fortsatte med snarlik logga och fick ett förbud med miljonvite

MD – En taxiförare i Norrköping bröt med Östergö...

Läs mer


En tillbakablick

BrandNews 1993, nr 2


Under detta jubileumsår då vi ger ut den 25:e årgången...

Läs mer


BRANDNEWS

Ny numret är ute i lådorna, och det med fokus på vinnaren av SIGNUMPRISET: ICEHOTEL


I det senaste numret av tryckta BrandNews hittar du en lång intervju med...

Läs mer


BRANDNEWS

23 miljoner varumärken i TMview


De senaste veckorna har det OHIM-baserade sökvertyget TMview fått...

Läs mer


BRANDNEWS

Även piraterna vill stoppa kopiorna

Vi måste få stopp på piratkopiorna, eller fö...

Läs mer


Glasstest 2014

Glassnyheter med oväntad testvinnare

Årets viktigaste händelse är här - ja för alla...

Läs mer


BRANDNEWS

Men EU-parlamentet vill öppna dörren för parodi och konstnärlighet på vid gavel


Det pågår som bekant ett arbete med att få till förä...

Läs mer


EN TANKE

Ironisk kulturell gärning…eller bara en snyltning på kända varumärken


När man utger sig för att vara kreativa så blir det alltid lite...

Läs mer

Basketlegenden Michael Jordan nära seger mot supermarketkedjan Jewel-Osco och deras hyllningsannons  

Dustins klavertramp med AUDIO PRO-högtalare

Folksam och Söderberg & Partners hade kunnat välja TRYGGSPAR

Åtalad för piratkopiehandel ville ha ut bevismaterial

Design visad i Kina, kan anses vara känd i EU

Motoaction försökte inte ens bevisa att de är störst och bäst

Även privatimport av piratkopior, som ROLEX-klockor, kan tas av Tullen

Finns ännu inget hen-krav på reklamen

BREITLING ute i det blå på riktigt

RED BULL försöker stoppa THE BULLDOG

Licensavtalet för STEP IN sades upp efter 30 år, då började jätten producera en egen modell

Hårdrocktvillingarna lyckades inte stoppa registreringen av BRÖDERNA HÅRDROCK

EN OS-invigning utan IPHONE och IPAD

En fåtölj hade tillräcklig särprägel för designskydd, den andra inte

NORWEGIAN BREAKAWAY är beskrivande för resor och kryssningsarrangemang?

Vad är ett positionsvarumärke?

Nintendos kamp mot upplåsningsanordningar av kopieskyddet i DS och WII i EU-domstolen

De fredlösa

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

NIKE har ju i alla fall Zlatan kvar, när nu Arsenal går

"SMS-språk" påverkade i striden: FOREVER vs 4 EVER

Innan och under SUPER BOWL och OS

Ett exempel som talar för en slopad granskning…kanske

Den tjugonde vinnaren av SIGNUMPRISET blev ICEHOTEL

Positionsvarumärke i örat på uppstoppade tygdjur

Aftonbladet registrerar ju också vanliga ord

Zoopla ägnar sig åt varumärkesvård i kölvattnet av antisemitisk skandal, men med fördröjning

Åtal inlämnat mot Ikon m:s grundare

Guldstjärna till Max

CHAMPAGNE och CHAMPIS hos Skandia

Det nya numret i lådan idag

Swedish Match snusdoseregistrering hävd

Ett nytt hot mot varumärkena

I Storbritannien blir det fängelse för handel med piratkopior

Filmlegenden Coppolas vingård i varumärkeskamp i Alicante

Ännu en fängelsedom för handel med piratkopior omvandlad till villkorlig dom och böter av hovrätten

Designview - nu även med svensk design

Vilseledande rea-reklam hos COOP Italia

KESO och cottage cheese

Boris Jeltsin var ingen konstnär, så det går bra att registrera JELZIN som varumärke för vodka

Kreativiteten hos Elgiganten tog slut lagom till jul

Det blev ingen BON-registrering för Restaurang Bon

Elgigantens reklamfilm är stötande, enligt RON

P&G får betala miljonskadestånd för vilseledande marknadsföring

Formgivningen av bilspärrar hade inte särprägel

Svenska Spels KENO-annons vilseleder genomsnittkonsumenten

VOLVO förlorade SOLVO-striden i Tribunalen

Swedish Match testar gränserna för marknadsföring av snus

Du hänger väl med i PRV:s julkalender

Estrid Ericson grundade Svenskt Tenn, nu är hon även ett registrerat varumärke

H&M pekar på juridiken, formgivaren pekar på moral och etik

Formgivning nekades varumärkesskydd

SVT-registrering hindrar MELLO-märke

BR slår till  i varumärkesbyggandet

Reklam eller terror

Är de två e-loggorna förväxlingsbara?

Nix, VÅRDGUIDEN fick nej som varumärke för information

Registreringen av det gamla GUCCI-märket hävdes delvis

En hälsning inför julklappsköpen

Varghuvud hamnade på EU-domstolens bord

Logoinspiration

Vi heter ju "Bäst och Billigast"

City Gross först ut med ny form av co-branding inom livsmedel

Hörlursdesign fick skydd, men det räckte inte för att hindra konkurrent

Synoptik i ond tro i Norge

Nu räcker det att James Bond fightas

Vassare redskap i piratkopiejakten

Webinar med OHIM

IT-företaget IBS vann en varumärkeskamp i Tribunalen 

EMMABODA och MALMÖ AIRPORT

Farliga piratkopior i fokus i både HD och OHIM

Straffspark i MD blev en snedspark

EMMABODA är ok, men inte MALMÖ AIRPORT

Var det brottsprovokation när polisen beställde kopior?

Piratkopiehandlare i Dalarna slapp fängelse

Upphovsrätt för porslin hindrade EU-designregistrering

Piratkopiehandlare försökte stjäla tillbaka beslagtagen bevisning

Porträttbild i logga blev registreringshinder

Domarna i MD om GULA SIDORNA har sinat, och nu försvinner katalogen helt

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Klassiskt läkemedel vill stoppa snyltning

Femte stora designpriset för Blueair i hamn

För tunn särskiljningsförmåga i TUNNBRÖDSAKADEMIEN

Jägare prickade rätt även utan bössa

Se till att ha rätt till reklambilder

Bauhaus föll pladask i MD

NEXT BIG BRAND

Ta märkes- och designinnehavare på allvar

Logoinspiration

Chokladigt i glassbyttor

Messi förväxlar nog inte BALLON D’OR och GOLDEN BALLS

Nya numret av BrandNews

Nu skall varningarna lyftas och varumärken tryckas ned på tobaksprodukter

Stockholm Globe Hotel förlorade kampen om restaurangvarumärken

ABSOLUTE SOFT CASHMERE

Ett inarbetningsskydd för EU

Vill ha tystnadsplikt för alla IP-ombud

Från lagom till spännande

Lauritz.com varnar för kopior på EAMES-stolar

Tronskiftet och raset

Du kommer att kunna lämna in ansökningar trots "shutdown"

Lans hävdade själv att han inte ägde patentet

Reklam kan var otillbörlig även om annonsören gjort ”allt” för att undvika det

Danska myndigheter sprider piratkopiedomar

Marknadsföring av supereffektiv väst förbjuds

Björn Borgs glasstrut blev också en vinnare

"Limited editon" i extremform hyllas

Röda skosnöreändar uppfattas inte som varumärke

KO jagar VITAEPRO-reklamen

Stjärnkrögare drar igång café

Varumärkesparodi med politiskt mål

Göteborgs Stad döms att betala skadestånd för firmaintrång

Stumma bokstäver skapade skillnad

Mjukglasspartiet

JO la ned språkanmälan mot PRV

Funktionell formgivning skyddas inte

Taklösa sightseeing-bussar i MD

Pippi Långstrump förlorade i tysk domstol

ZLATAN - ett magiskt fenomen

Språkförbistring och översättningseffekter

Absolut Hair tänker inte ta strid med Absolut Company

Rekordskadestånd i MULTITOTAL-striden

ABSOLUT GRILL blev A GRILL

Krävs grövre feltramp för att auktorisation skall vara vilseledande

Metataggar kan vara reklam

Euro-tecken gjorde varumärke oregistrerbart

Fällande dom verkar ha blivit ett slag i luften

Rekordförbud mot marknadsföring av MIVITOTAL

En tidigare ostraffad 63-åring fick 10 månaders fängelse för handel med piratkopior

Obama kör över ITC, alla APPLE-enheter kan fortsätta säljas

Domstolarna inte tillräckligt förutsägbara

PLAZA Kvinna vs MAGASINET KVINNA

JACK DANIEL’S-flaska inte tillräckligt avvikande för att registreras som varumärke

RAPSOLUT och ABSOLUILE är förväxlingsbara med ABSOLUT

Swedmax vek ner sig i snusstrid

Det nya numret av BRANDNEWS är färdigtryckt

Domstolar oeniga om designregistrering

När OS-guldet kom minskade sponsringen

Apple och Amazon sluter fred i App store-tvisten

NICORETTE hindrar NICORONO

A är ett varumärke

 Kan bli Apple vs Swatch

Vi är världstvåa!

9,8 miljoner tabletter

m&m i problem, är förväxlingsbart med m

Logotypinspiration västerifrån

Marimekkos krishantering

Ah, DAIM - vad gott

LF gick segrande ur loggo-strid

Designskandalen hos Marimekko 

Vi får ett till "patentverk", för reklamidéer

Mer än inspiration

URBAN DELI bröt ingen ny mark

fluege.de går inte att registrera som EU-varumärke för en resebyrås tjänster

Fotbollsfest
-Vilket lag hatar du då, min lille vän?

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Sökordsannonsering är varumärkesintrång

Registrerat varumärke eller inte – vem är stoltast på torsdag?

Nya numret av BrandNews har kommit

Ett absolut säkert sätt att få ett samtal från en jurist

Luleå slapp 200 piratkopierade LANCÔME-mascaror

Gunde Svan och McDonald's!

Converse vs Coop om piratkopior

Spendrups – den smartaste annonsören

Att bygga varumärke efter köpet

Cellulitbekämpning under Marknadsdomstolens lupp

Landets dyraste meny?

Sheraton Hotel lyckades inte stoppa hundpensionatets SHELLATON

Philip Morris fick nej för ORIGINAL CREATION och MINT CREATION

Dreamwork förlorade men vann i TEAMWORK-striden

Bilmagasinet med Ahlgrens bilar på youtube.com är alltför redaktionellt

Lidl, dagsfärsk är inte detsamma som daglig leverans

World Intellectual Property Day

Levi’s röda tab hänger halvlöst

Gör något!

SNICKERS hävt pga skomärket KICKERS

Kraft Foods lyckades hindra MATKRAFT 

Oligopolet på läkemedelshyllan närmar sig

Även experter förväxlar ASTALOY och HASTELLOY, trots att varumärkena har funnits sida vid sida på marknaden i mer än femton år

Apple, jag ber om ursäkt

IPAD MINI består bara av tre beskrivande delar, men helt andra än 2003

Aftonbladet hänger inte med, ”Stadsjeepar”…

PREMIUM funkar inte heller som EU-varumärke

Englund, Akademien har redan vikt sig för varumärkena

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Google försöker inte äga språket

Svårt att beräkna mitt varumärke

Nya numret i brevlådan, med den fällda sökordsannonseringen

Blir reklamen för Hultfredsfestivalen vilseledande nu?

Bara en reklamslogan

OREO eller NEO

Är FESTIS degenererat?

Arlas ostbutik i Paris var bara en tillfällig shop-in-shop

Hur uppfattar du en oktagon?

EVIL EMPIRE i randiga tröjor

PREMIUM fungerar inte som varumärke

BROOKS satte inte krokben för BROSK

Cykelmärket FOCUS tillhör inte den gamle världsmästaren

FINDUS, DAFGÅRDS, ICA, COOP, GARANT, LIDL

Glassprovning – med GB Glace och Marabou i lyckat men riskfyllt samarbete

En IP-app

Nytt år. Nya möjligheter.

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Ja, det finns väldigt många varumärken

Rättelse om cykel i annons

IPHONE – ett brasilianskt varumärke för mobiler

Engelskans utbredning ur ett varumärkesrättsligt perspektiv

Ett varumärke värt 55 miljoner

Den som alltid levererar levererade

Två stora varumärkeskostymer skall fyllas upp ikväll

Begravningsbyrån får inte kalla sig auktoriserad

Sova slapp ”böter”

RSS



Vinge

Market research
Prenumerera

senaste bn

artiklar

BRANDNEWS temaartiklar

2014

BN 1/2014 Förgänglighet - ett urstarkt kärnvärde. Intervju med vinnaren av SIGNUMPRISET: ICEHOTEL

2013

BN 6/2013 Parallellhandel - Konkurrensrättsliga och immaterialrättsliga implikationer. Av Mats Johnsson och Elsa Arbrandt.

BN 5/2013 Vad händer med de immateriella tillgångarna i en konkurs? Av Hanna Tilus och Johan Hörnberg.

BN 5/2013 Åtnjuter varumärken något egentligt skydd i ICANN:s program för nya toppdomäner? Av Maria Bergstén..

BN 4/2013 Framsidan särskiljer och säljer. Av Christer Löfgren.

BN 3/2013 Det personliga varumärket. Av Christer Löfgren.

BN 2/2013 Avtal Special. Sponsoravtal kräver mer. Av Lena Seratelius.

BN 1/2013 Segerintervju med SIGNUM-vinnaren HÄSTENS

BN 1/2013 Publicering på Internet. Av Magnus Tonell.

BN 1/2013 Passion för sömn. Intervju med 2013 års vinnare av SIGNUMPRISET..

2012

BN 6/2012 Piratkopior - skillnader mellan brottmål och tvistemål.

BN 5/2012 Apotekens recept på framgång.

BN 4/2012 Långt fängelsestraff för piratkopior.

BN 3/2012 Skyddet mot produktefterbildningar i Sverige och Norge.

BN 3/2012 ACTA - Skräckens avtal.

BN 2/2012 Släktnamn. Då och nu. Av Jan Ottosson.

BN 1/2012 Omöjligt bor inte här. Intervju med vinnaren av varumärkespriset SIGNUM - GRÖNA LUND.

2011

BN 6/2011 11 domar om vilseledande reklam.

BN 5/2011 Reklamombudsmannen.- Etik i huvudrollen

BN 4/2011 Egen toppdomän. Något för dig? Av Maria Bergstén.

BN 3/2011 Sponsring och Ambush Marketing. Av Lena Seratelius.

BN 2/2011 Exploatering av kändisars namn och ansikten. Av Magnus Tonell och Kristoffer Sparring.

BN 1/2011 Varumärkespriset SIGNUM - Vinnarintervju med Indiska.

2010

BN 8/2010 Värdering av varumärken.

BN 7/2010 Skydd för formgivning - Marknadsdomstolen svårflirtad.

BN 6/2010 Namngivning - ordval, stavning och ton.

BN 5/2010 Klassiskt cykelmärke med caféstöd. .

BN 4/2010 Framgångsfaktorer bakom varumärkesorientering. Del 1. Av Johan Gromark och Frans Melin .

BN 3/2010 Google - Bara en leverantör av söktjänster.

BN 2/2010 Vem är vem på Internet? Av Petter Rindforth.

BN 1/2010 FINDUS - inte bara rara små ärtor! Intervju med vinnaren av SIGNUMPRISET.


2009

BN 8/2009 Äntligen! Snart får vi en ny varumärkeslag.

BN 7/2009 Varumärket under attack. Av Johan Lundblad och Mikaela Zabrodsky.

Jubileumsnummer BN 5-6/2009 Rätten till och ansvaret för innehållet i reklamfilm. Av Magnus Tonell.

BN 4/2009 Skriv inte under!

BN 3/2009 Gemensam standard för värdering av varumärken

BN 2/2009 Kopior och tullingripanden

BN 1/2009 Fjälltur inspirerar marknadsförare


2008

BN 8/2008 Identitet och likhet

BN 7/2008 För bra design - för att skyddas

BN 7/2008 Bilaga till "Varumärkesregler rubbar inte jämförande reklam" - Marknadsföringslagen §18

BN 6/2008 Produktplacering

BN 5/2008 Mönsterpraxis vid OHIM

BN 5/2008 Intervju med Marianne Levin

BN 4/2008 Intervju Håkan Swahn

BN 3/2008 Så gott som skyddat

BN 2/2008 MARIMEKKO Signum-vinnare 2008

BN 1/2008 Tolv år vid OHIM


2007

BN 8/2007 Miljövänlig, giftfri och nedbrytningsbar reklam

BN 7/2007 Baka varumärke - från ax till limpa

BN 6/2007 EG-varumärket - kan varumärket registreras?

BN 5/2007 Stark företagskultur ger starka varumärken

BN 4/2007 Internationella reklamregler - VÄGVISARE

BN 3/2007 Läkemedelsreklam - läkande lätt eller rena pillergörat?

BN 2/2007 LÖFBERGS LILA Signum-vinnare 2007

BN 1/2007 Licensiering av merchandisingrättigheter


2006

BN 8/2006 Future Design Days - Punkfarfar fascinerar fortfarande

BN 7/2006 Skydda din design inom hela EU

BN 6/2006 Mackmyra har en historia att berätta

BN 5/2006 Det mesta står fast i nya marknadsföringslagen

BN 4/2006 Fotboll! Fotboll! Fotboll!

BN 3/2006 You don't win silver, You lose gold.

BN 2/2006 Världens mest populära byggmaterial - LEGO

BN 1/2006 SIGNUM - ICA vinnarintervju


2005

BN 10/2005 Lyckosamt år för designskyddet 2005

BN 8/2005 FutureDesignDays 2005

BN 7/2005 Hur stort bagage får man ha egentligen?

BN 6/2005 Miljardvarumärkena, är de för lågt värderade?

BN 5/2005 Att säga sanningen, hela sanningen ...

BN 4/2005 Slogans - Slitna slagdängor eller värdiga varumärken?

BN 3/2005 TETRA PAK is not a package - vinnarintervju varumärkespriset SIGNUM.

BN 2/2005 Piratkopiering - drabbar ingen fattig?

BN 1/2005 Flera sätt att skydda design


2004

BN 10/2004 Programledarna allt viktigare.

BN 09/2004 FutureDesign Days: Fear

BN 08/2004 Brand America: Uncle Sam on the ropes.

BN 07/2004 Regler för "Made in EU" på väg.

BN 06/2004 Åtta år med EG-varumärket: Varumärkesombuden utvärderar.

BN 05/2004 Idrottens värderingar lockar sponsorer.

BN 04/2004 Värdering av varumärken.

BN 03/2004 Event Marketing: I händelsernas centrum.

BN 02/2004 Intervju med Reklamförbundets vd Anna Serner.

BN 02/2004 Reklambranschens egenåtgärder.

BN 01/2004 Intervju med Ridderståle/ Nordström.

BN 01/2004 - SIGNUMPRISET 2004 Intervju med vinnaren SvD.


2003

BN 10/2003 Så ser ljudet ut.

BN 09/2003 A work of art that works.

BN 08/2003 PR: Varumärkets vite riddare.

BN 07/2003 Doft som varumärke.

BN 06/2003 Produktplacering.

BN 05/2003 Parallellimport.

BN 04/2003 Egna eller andras varumärken.

BN 03/2003 Piratkopior.

BN 02/2003 Mästerlig Management - Intervju med Absolut Company.

BN 01/2003 Geografiska Ursprungsbeteckningar.


2002

BN 10/2002 Industridesign.

BN 10/2002 FutureDesignDays.

BN 09/2002 Färg som varumärke.

BN 08/2002 Designskydd à la EU.

BN 07/2002 Stjärnornas juridik.

BN 06/2002 Matmärken. Intervju med Erik Lallerstedt - Märkeskock med Märkeskrog

BN 05/2002 E-handel - bara för de redan etablerade?

BN 04/2002 Ljud med ensamrätt

BN 03/2002 Val ´02 - Politik och symbolik.


2001

BN 12/2001 Objektifierade kvinnor och män som blickfång .


Heidenstam

gulliksson

sandart