Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv
« Föreg. Nästa »



BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena Fischer, Christer Löfgren, Anders Sahlqvist, Per Sahlqvist


BRANDNEWS

Rekordförbud mot marknadsföring av MIVITOTAL


Christer Löfgren 2013-08-08

Del av bilaga med några av de förbjudan påståendena.
Del av bilaga med några av de förbjudan påståendena.

MD – Vill du skriva copy till reklamen för MULTITOTAL framöver? Då får du ett tungt jobb; ett felskär bland 58 grynnor och du kostar uppdragsgivaren en miljon kronor. 

Det måste vara tungt att arbeta med kosttillskottet MIVITOTAL. År 2009 stod det klart att de efter flera års kamp i domstol inte kunde stoppa varumärket MULTITOTAL. Nu har de drabbats av det med stor sannolikhet mest omfattande förbudet som har dömts ut av Marknadsdomstolen (MD). Förbudet gäller inte mindre än 58 specifika påståenden som Bringwell har gjort i marknadsföringen av koststillskottet MIVITOTAL! Därtill förbjöds Bringwell att hävda att MIVITOTAL är det ”mest sålda” och ”mest använda” kosttillskottet samt att det vid sex tillfällen har utsetts till ”Årets kosttillskott” utan ange vilket år det handlar om – den senaste utmärkelsen fick kosttillskottet för fem år sedan, 2008.

Det är Bayer som slog till med två stämningar mot Bringwell och deras marknadsföring av MIVITOTAL, de två målen slogs ihop och blev till en 125-sidig dom i MD. Bayer säljer vitaminpreparatet BEROCCA.

Bayer hävdade bl.a. att påståendena innebar att Bringwell bröt mot EU-förordningen om hälsopåståenden i marknadsföring – ” de anger eller i vart fall låter förstå eller antyder att det finns ett samband mellan livsmedlet Mivitotal eller en av dess beståndsdelar och hälsa” –, att det var medicinska argument som bryter mot läkemedelslagen. När det gällde utmärkelserna och andra påståenden om att kosttillskottet är bäst och mest sålt menade Bayer att Bringwell slirade på sanningen respektive inte kunde visa på siffror att de är störst.

Bringwell medgav att ett antal påståenden inte höll sig inom ramarna. Men de hävdade också att 40 av påståenden bara var information om näringslära och inte någon marknadsföring av en specifik produkt. Därmed skulle inte heller marknadsföringslagen vara tillämplig. De hävdade också att inget av påståendena hävdar att sjukdomar botas, utan bara att symtomen lindras.

Bringwell hävdade också att samtliga påståenden i sig är korrekta och i enlighet med god sed inom egenvårdsbranschen.

MD pekade på att alla påståenden fanns i material där rubrikerna innehöll MIVITOTAL på något sätt, och i anslutning till påståenden fanns i flera fall uppgifter om hur man skaffade sig mer info om MIVITOTAL, därmed handlade allt om marknadsföring som MD hade möjlighet att förbjuda.

MD sa också att Bringwell inte kan peka på ”Årets kosttillskott” utan att tala om vilket år och exakt vilken produkt det gällde, nämligen inte alla MIVITOTAL-produkter. När det gällde storleken på försäljningen: ”Mest sålda” och Mest använda”, höll inte Bringwells bevisning måttet.

Och alla de 58 påståendena, ja de förbjöds av MD, och vitet vid ett övertramp är det gängse, nämligen en miljon kronor.

Självklart kommer denna dom att behandlas utförligare i tryckta BrandNews.

Dom 2013:13

 

 

 



Tipsa en vän     Skriv ut





BRANDNEWS

IKEA har 45 varumärkesregistreringar kvar i Indonesien

INT – Än är nog inte sista ordet sagt. Att IKEA har snubblat i Indonesien och fått en varumärkesregistrering hävd pga att de inte uppfyllt användningstvå...

Läs mer
Signumpriset 2016
Måste SL skaffa hårdare riktlinjer nu?
Måste SL skaffa hårdare riktlinjer nu?

BRANDNEWS

Tunnelbanereklam är extra påträngande enligt RON

RON – När RON tittade närmare på underklädesreklamen från Calvin Klein fälldes två av fem annonser. Det mest intressanta var dock att RON slog fast att...

Läs mer
G-bågen med alltför teknisk utforming för varumärkesskydd.

Kännedom spelar ingen roll vid teknisk utformning

PRV – Vill man registrera produktutformning som varumärke finns det...

Läs mer


BRANDNEWS

Mungiporna neråt på Tivoli i Köpenhamn

PRV – I 170 år har många, inklusive många svenskar,...

Läs mer


BRANDNEWS

SVENSKT TENN vinnare av Signumpriset

Årets vinnare av Signumpriset avslöjades idag på varumä...

Läs mer
BRANDNEWS

Pionjärerna: de första att få sitta i fängelse för piratkopiehandel

HOVR – Att någon får sitta i fängelse för...

Läs mer
BRANDNEWS

Clinton söker sig in på Trumps jaktmarker genom IP


Vi har blivit vana vid att den fortfarande ledande republikanske amerikanska...

Läs mer


BRANDNEWS

Finska Alko har varit passiva mot SuPer Alko

INT – Systembolagets finska motsvarighet Alko försöker stoppa...

Läs mer


BRANDNEWS

Gazprom fick nej, det blir ingen registrering av förpackningarna

PRV – Vill man registrera förpackningars utformning som varumä...

Läs mer


BRANDNEWS

Hemglass vs Carl Larsson

PRV – Hemglass-ägarna Varsego har försökt få en...

Läs mer
BRANDNEWS

ROTKÄPPCHEN vs RED RIDING HOOD

Tyska Rotkäppchen får rödluvekonkurrens.

TRIB – Vi säger Rödluvan, i tyskspråkiga länder...

Läs mer
Kavli om SKYR på webben.

BRANDNEWS

SKYR är inget varumärke, det anger typ av produkt

PBR – Man kan känna desperationen från Kavli, deras sedan...

Läs mer


BRANDNEWS

Specsavers kunde inte bevisa att de är marknadsledare

MD – Att hävda att man är marknadsledare kräver att man...

Läs mer
Läxa för tribunalen: hur långt sträcker sig det vidagde skyddet för det kända spanska märket?

BRANDNEWS

EUD om EL CORTE INGLÉS: gör om gör rätt

EUD – I spanska El Corte Inglés kamp för att häva...

Läs mer


KRÖNIKA

Tomten vill ha fiber


Det är inte lätt att vara tomte, det ska nissarna veta. Eller det vet...

Läs mer


BRANDNEWS

Olagligt att säga nej till registrering av nedsättande varumärken som REDSKINS och THE SLANTS

CAFC – Alla som anser att det fria ordet står över allt annat...

Läs mer
BRANDNEWS

Nya numret av BrandNews


Med fokus på vad som väntar för EU-varumärket och vå...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer


EN TANKE

Citatet: "Atlantis är ett fint varumärke"


När det idag offentliggjordes att förlaget Natur & Kultur kö...

Läs mer
BRANDNEWS

Fyndigt hos PRV inför dagens Star Wars-premiär


Är du ett av många Star Wars-fan, då kanske du heter...

Läs mer


Det blev väl inte en piratkopia i klappen till barnet och barnbarnet


I sin fjärde rapport kring omfattningen av piratkopieringen presenterade...

Läs mer


BRANDNEWS

FIKA, ett fungerande varumärke i New York, men inte i Söderhamn

PRV – Prata med någon som har varit på tillfälligt...

Läs mer


BRANDNEWS

Brigitte Bardot övertrumfar australiska modekedjan Bardot

PRV – Vad tänker du på när du hör Bardot? BrandNews...

Läs mer


BRANDNEWS

Mode är vanskligt, det gäller att inte bli alltför inspirerad som Chanels medarbetare


Mode och trender hänger intimt ihop. Ett resultat av detta är att...

Läs mer
P&G:s EU-varumärkesregistrering för schampoflaskan

BRANDNEWS

En kostsam läxa för Vendia när P&G vann

HOVR – Klarar du som kopiehandlare dig undan med ett fö...

Läs mer
KRÖNIKA

Om en leksak, hårvatten och en udda finansvalp


När man har arbetat som varumärkeskonsult i drygt 40 år är...

Läs mer


BRANDNEWS

HD skickar LF-loggan till EU-domstolen; är registreringar en illusion?

HD – Idag kom beskedet att Högsta domstolen vänder sig till...

Läs mer
BRANDNEWS

EU-varumärkena lockar svenska företag


 

Läs mer


BRANDNEWS

Formgivningen av RANGE ROVER EVOQUE är blott en variant

TRIB – Vad får teckningarna dig att tänka på? BrandNews...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer


BRANDNEWS

Konsumentverket vill guida bloggare rätt

Bloggare som i praktiken inte är annat än en reklambärare har vi...

Läs mer
BRANDNEWS

Du hänger väl med i PRV:s julkalender



Julkalendrar kan ge lucköppnaren choklad eller annat gott, men de kan...

Läs mer


BRANDNEWS

Omfattande förbud mot Oatlys reklam

MD – Vill du jämföra dig med konkurrenter i reklam, gör...

Läs mer
Tröjmotiv som medför varumärkes- och upphovsrättsintrång, om man inte säljer original.

BRANDNEWS

Ägarna till Stockholmsbutikerna PunktShop respektive RockTown har åtalats och fällts för handel med piratkopior

TR – Inom loppet av en månad har ägarna till PunktShop...

Läs mer


BRANDNEWS

Högsta Domstolen slår fast att vivamondo.se inte slipper undan

HD – Den stora kosmetikasajten vivamondo.se blev stämda för...

Läs mer
BRANDNEWS

Egmonts försök att registrera GASTRO i Sverige fick nej


PRV - Den i Danmark väletablerade tidskriften GASTRO kanske är...

Läs mer


BRANDNEWS

Färg skapade inte förväxling

PRV – Deutsche Telekom har lyckats få sin magenta-färgnyans...

Läs mer
När metataggen ledde för långt.

BRANDNEWS

Lensway.se fällda för metatagg

MD – Att du inte kan hindra från att använda ditt skyddade...

Läs mer

Från husfärg till EU-praxis

Våra associationer är kanske inte så påverkbara trots allt

Ulrika Mattsson till Groth & Co

Nike lyckades inte med JUMPMAN

m vs m&m’s igen

DÄLVADOS får oss att tänka på CALVADOS

Gränsen mellan konst och merchandising

Lantmännen får inte ha ”FRÅN JORD TILL BORD” ifred

Att jämföra figurer

MOVIEZINE är beskrivande

Egentligen den optimala marknadsföringen, men ändå inte när Toyota kopplas till IS

APPLE-varumärket är värt 1,5 biljoner kronor (1.505 miljarder)

Facebooks monopoliserande av BOOK fortsätter

BABYBJÖRN vs ERGOBABY 360

Unilevers IMPULSE är väl känt i två länder, det kan ge skydd i flera EU-länder

RO om "Allt halva priset"

Från JOLIE FLEUR till VAMPIRE

KIT KAT-chokladens utformning i EU-domstolen

FIKASTUND är fortfarande ett registrerat varumärke

NO NAME är populärt som varumärke

Ingen KO i boxningsringen för Boxeur des rues

MIDNATTSLOPPET kan inte registreras

Glöm inte bort de lokala rättigheterna

GRACELAND i Danmark jagas av Elvis Presley Enterprises

Nya numret av BrandNews

Kanske lite mer än inspiration när OS-loggan skapades, men det är inte ovanligt

Zlatan svarade om varumärkessamarbeten, men tyvärr spårade det ur

Kvartersstriden i SOFO slutade med förlikning

Panduros försök med 3D-varumärken lyckades inte

Praktsnyltning när Big Burger vill co-branda med McDonald’s

Att KRY är en förkortning hjälpte inte

SKINNY är populärt för alkohol

Att utnyttja idrottstjärnor som Stefan Holm i reklam kan bli dyrt

Formex designpris NOVA till Cho och Olovsson

Ingen varumärkesregistrering för Dunderklumpen

Registrering av geografiska namn som Strömstad ger en del skydd

SOFIERO vs SOFIERO

Grön färg för brottsbekämpning inte registrerbar

Ericsson-märket PRIDE hindrade STOCKHOLM PRIDE från att registreras som varumärke

Burhéns tvingas betala 100.000 kronor för designkopia på LAMINO

BACARDI-flaskor i skatteupplag är importerade

HEINEKEN, CARLSBERG och Helsinki

Högsta domstolen säger ja till mer information kring DAVIDOFF-parfym

Knox snuskampanj med jämförelse med GENERAL förbjöds

BLACK VELVET kaffe snyltar inte på BLACK VELVET whisky

Domstolen höll med, Redskins var nedsättande redan på 1960-talet

Ordförrådet sinade på Aftonbladet, det blev Rolls-Royce

OLW lyckades inte bevisa att ”Fredagsmys” uppfattas som deras kännetecken

Live Nation gjorde inget fel, biljetterna från Biljett Nu var ogiltiga

Lego tog hjälp av designregistreringar i amerikansk domstol

BAUWATCH - en banal eller genial snyltning?

Ja, man skall ta hänsyn till arabiska i förväxlingsbedömningen

SABATIER, franska knivar från flera, men en kom först

Lantmännens ensamrätt inte tillräcklig

Legos varumärkesregistrering av en gubbe i 3D är helt ok

Taxi Göteborg fick ”bara” sin logga skyddad

Hälsotrenden allt starkare - gamla produkter får ge vika

ÄLSKA som varumärke

Nya numret av BrandNews

Nu ser vi svagheten med geografiska varumärken som STOCKHOLM

Rena vilda västern?

Portföljstrategi - Volkswagen tar över

FACEBOOK bryter ny varumärkesrättslig mark, de har skydd för märkets ”struktur”

Rapport om piratkopior ruskade om ordentligt

KK är populärt

Två fel av två möjliga för tretungad flagga

Vill du ha ö.se?

SPLENDID, funkar möjligen som reklamfras

Telemarketing till mobil helt ok

Funderar du på att registrera din flaska som varumärke…glöm det!

Kraft / Marabou vann kampen om m, Mars megavarumärke m&m's förbjuds

Många CHEEZ-märken är registrerade, men CHEEZ RINGZ fick nej

GOTHENBURG brister inte i sig, men…

Kommer du att köpa piratkopior på semestern?

Direktreklam är ok vid marknadsföring av vin

SKYPE förväxlingsbart med SKY

Fjällräven lyckades stoppa FJÄLLJÄVEL, de är förväxlingsbara

Det finns flera SKÄRGÅRDSBRÖD, men nu har Green Bakery ensamrätt

Ingen nordisk samsyn om Magasin du Nords GOODIECARD

EU-varumärkesregistreringarna var en chimär när Louis Vuittons rutmönster ansågs vara banalt

EU-triaden har enats kring nya EU-rättsliga varumärkesregler

Nya numret av BrandNews ute

CHAMPIDER leder tankarna till CHAMPAGNE

Orkla vann rond 1 mot Nestlé i kampen om FELIX

Kampen om öl med Båstad-koppling

PRV tar en ny titt på Aftonbladets WELLNESS

Systembolaget har PROMILLEKOLL, sämre är det med varumärkeskoll

Nix Aftonbladet, WELLNESS är inte registrerbart

Coop sätter krokben för Bergendahls reklamslogan

Adidas kan nog ha synpunkter på om 3 gånger 2 lika med 6 eller tre

Aston Martin jagar designstjärnan Henrik Fisker

Instagram håller rent från INSTA-märken

Utlovade länkar

Kunskapen kring EU-varumärkespraxis vässas under onsdagen

Glöm inte 4:an!

Det blev stoppsignal för MTR EXPRESS i PRV

Att jämföra loggor för Coca-Cola respektive Cola

När kommer vi att få se var gränsen går?

Effektiv ensamrätt med registrerad slogan

Ingen ensamrätt till STADSMISSION

KraftFrejaMarabouGeneral-
FoodsAltriaPhilipMorris-
JacobsSuchardNabisco,
kan jag hjälpa till?

ABSOLUT i ventilbranschen

firstdate.se har nu miljonviteshot hängande över sig

Marvin Gaye vs Pharell/Thicke; håller du med den amerikanska juryn?

Snart är PRV ett minne blott

CROMBIE, brittiskt gentlemannamärke, i PRV

Seminarium: EU-varumärket - praxis

På söndag börjar de nya riktlinjerna för alkoholkreklam gälla

SAMSARA, kryssningsspa eller kosmetika

Äntligen, nu kan alla lämna in elektronisk varumärkesansökan

Associationsbyggande á la Grand

Bloggerska besegrar Bugatti

En ”Se upp för piratkopior”-kampanj pågår mot brittiska tandläkare

229.000 flaskor piratkopierat schampo beslagtaget

Converse jakt på H&M är över

Kanal 5 snubblade, men fick hjälp upp igen av hindret, italienska Canale Cinque

Tjuriga varumärken

Piratkopior; villkorlig dom och samhällstjänst för 40-årig juriststuderande och 20-årig datastudent

Förbjuds göra ompekning med vissa domännamn

Korkskruvarnas ROLLS-ROYCE

Unibets reklampelare väljer TRISS-lotter från Svenska Spel

NIKE visar designmusklerna

Ett händelserikt år

Varumärken ska inte rädda design

Grundig vill registrera PIANISSIMO som EU-varumärke, men använder det inte själva som varumärke

Från hyllad DAIM-glass till sågad jordnötssmörglass när GB visar nyheter

SOFO och varumärkenas begränsning

Ingen människa är en ö

ICA fortsätter att överraska; från proggare till operastjärna

Vilket märkesminne har du?

Det nedsänkta locket gör Swedish Match snusdosor registrerbara

Gröna färger uppfattas inte som varumärke för vindkraft

Men Glenn Strömberg går inte lika långt som Zlatan

Apple försöker, nu tänker även Vodafone försöka

Lantmännen årets vinnare av Signumpriset

DIESEL vs DIESELVERKSTADEN i NVP

OHIM säger stopp i förebyggande syfte när det gäller ”Je suis Charlie”

Ett spännande test när nu ICA-Stiga skall ersättas

En 47-åring och en 48-åring döms till ett års fängelse och miljonskadestånd för piratkopiehandel

Privatperson ville registrera JE SUIS CHARLIE

Fler ”Nej” från MD i striden mellan Svensk Mjölk och Oatly

FANTA vs FANTY

Monster behöver nog rehabilitering efter att ha försökt registrera REHABILITATE

Mahatma Gandhi och Zapata två versioner av samma öl

Hårfint om ett yttrandefrihetsrättsligt skyddat mail

En påminnelse om nya numret

ZINALFAT vs CICALFATE

Design, design, design

Ett positivt vilseledande i yoghurthyllan

Reklam för exceptionell behandling förbjuds

Socialdemokraterna vs Nordiska Rådet 1-0, eller blev det mållöst?

GREVINNAN ger inga kopplingar till GREVÉ

Ingen DELUXE för Lidl

Chanel vs hårsalonger i USA

Swedish Match flaggskeppsbutik gick delvis på grund

APPLE marginellt före IKEA när Apples butiksinredning granskades

Zlatan Ibrahimovic, en klok man

När ICA snyltar på Delicato,

HASSELBLAD nu även i Hollywood

Färre piratkopior på bl.a. babydockor i julhandeln

JM Sales visade att man kan ha "alla" fel

Jo, vi kan franska…men inte så bra

Du har väl öppnat lucka 1 i PRV:s kalender?

FENDER-kopia var obrukbar

Att registrera Bruce Lee som varumärke kan ge ohälsosamma influenser

CONTEMPORARY REFLECTIONS får nej till registrering

Marknadsdomstolen får inte ge allmänt godkännande till reklampåståenden

LOVOL kan inte snylta på VOLVO, de är för olika

Den säkraste toaletten hade allvarlig säkerhetsbrist

Nya numret i lådan idag

Lumene fick nej till THE YOUTH EXPERTS

Svensk Mjölks bankgaranti höll inte måttet nu heller

MINTTU, bara suggestivt, inte beskrivande

Regeringens budget slår hårt mot PBR

Vans streckmärke – skateboardåkarnas favorit – är bara en dekoration

Converse i antikopie- och antisnyltningskampanj, mot bl.a. H&M

EU-designregistrering fungerar mot kopior

Absolut och Purity har grävt ner stridsyxan

GRAPHENE gav Nobelpris, men ingen registrering

FERRARI-märket kopplas till dödsolyckor en extra gång

BrandNews 1991, nr 7

Grafiska skillnader minskade inte förväxlingsrisk

En polospelare i aktion fick The Polo Lauren att reagera

Coop och Converse förliks kring piratkopior

Taxi Göteborg stoppar snyltare

Smör från Unilever i Marknadsdomstolen

Glassbägarförpackning gick inte att registrera

Inget interimistiskt förbud mot Oatly

CRAFT har ett vidgat skydd

David (Oatly) vs Goliat (Svensk Mjölk) i MD

3D-varumärke, uppfattas skillnaden som en teknisk variant eller ett varumärke?

Fyra fel av fyra möjliga när Telge Energi marknadsförde el från solen

Domännamnsauktioner på tradera.se, cv.se är mest eftertraktat

HOW - Hur är det möjligt?

Stockholms-Sommar 2014™

Är en registrering delvis en illusion?

Design från 2010 
årets förpackning 2014

Adidas vs Unilever om Y3

Gudrun Schyman har nu två avgöranden på att hon äger domännamnet

Att utelämna samkönade par är inte detsamma som att kränka

Rondo på Liseberg blev registrerat, efter lite krångel

Ju bättre design desto mindre chans att få varumärkesskydd, nu gällde det TRIPP TRAPP-stolen

Zlatan och Volvo "a perfect match"

Internationella fotbollsförbundet FIFA styr rysk lagstiftning

Den tysta tigern besegrar Bahnhof

Arbetarbladet vägrar bevaka kulturevenemang sponsrat av Red Bull, just för att Red Bull sponsrar

Tetra Pak brukar reagera

Solen lyste inte över Besvärskammarens argument om vinmärken

VOLVO och IKEA bland de mest googlade varumärkena i USA

PAYPAL vs MONEYPAL, jo de är för lika

Inget designskydd för chokladfyllda kakor

Billigt blask under högprisetikett, när italienska polis slog till mot vinkopiatör

RSS

KALENDER

Onsdag 10/2
Bevisfrågor vid arbetet med att stävja piratkopior (SACG)
Torsdag 11/2
Modern domännamnsstrategi för varumärkesinnehavare (Groth)
Fredag 12/2
Patent claims with functional features (FICPI)
Tisdag 16/2
IMMATERIALRÄTTSPROCESSEN i Stockholms tingsrätt och Svea hovrätt och i den nya PMD (SFIR)
Fredag 19/2
Könsdiskriminerande reklam - självreglering eller lagstiftning? (IFIM)
Torsdag 5/5
IP Case Law Conference (OHIM/EUIPO)
Fredag 6/5
IP Case Law Conference (OHIM/EUIPO)

Vinge dec 15

Lindahl glasklart

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

artiklar

BRANDNEWS tema

2015

BN 6/2015 Nu är det "nya" EU-varumärket nära! Av Ulla Wennermark.

BN 5/2015 Tobaksbolagen riskerar än hårdare lagstiftning. Av Lena Seratelius.

BN 3/2015 Jeans och ensamrätter. Av Christer Löfgren.

BN 2/2015 Signumpriset - Lantmännen har det redan i sitt DNA. Av Christer Löfgren.

BN 1/2015 Varumärken på internet. Av Christer Löfgren.

2014

BN 6/2014 Året som gick. Av Christer Löfgren.

BN 5/2014 25 år med BrandNews. Av Christer Löfgren.

BN 4/2014 Högsta domstolen i varumärkenas värld. Av Christer Löfgren.

BN 3/2014 Designskydd. Vad? Hur? Var?. Av Christer Löfgren.

BN 2/2014 Kompetensen och erfarenheten samlas i två olika domstolar. Av Christer Löfgren.

BN 1/2014 Förgänglighet - ett urstarkt kärnvärde. Intervju med vinnaren av SIGNUMPRISET: ICEHOTEL

2013

BN 6/2013 Parallellhandel - Konkurrensrättsliga och immaterialrättsliga implikationer. Av Mats Johnsson och Elsa Arbrandt.

BN 5/2013 Vad händer med de immateriella tillgångarna i en konkurs? Av Hanna Tilus och Johan Hörnberg.

BN 5/2013 Åtnjuter varumärken något egentligt skydd i ICANN:s program för nya toppdomäner? Av Maria Bergstén..

BN 4/2013 Framsidan särskiljer och säljer. Av Christer Löfgren.

BN 3/2013 Det personliga varumärket. Av Christer Löfgren.

BN 2/2013 Avtal Special. Sponsoravtal kräver mer. Av Lena Seratelius.

BN 1/2013 Segerintervju med SIGNUM-vinnaren HÄSTENS

BN 1/2013 Publicering på Internet. Av Magnus Tonell.

BN 1/2013 Passion för sömn. Intervju med 2013 års vinnare av SIGNUMPRISET..

2012

BN 6/2012 Piratkopior - skillnader mellan brottmål och tvistemål.

BN 5/2012 Apotekens recept på framgång.

BN 4/2012 Långt fängelsestraff för piratkopior.

BN 3/2012 Skyddet mot produktefterbildningar i Sverige och Norge.

BN 3/2012 ACTA - Skräckens avtal.

BN 2/2012 Släktnamn. Då och nu. Av Jan Ottosson.

BN 1/2012 Omöjligt bor inte här. Intervju med vinnaren av varumärkespriset SIGNUM - GRÖNA LUND.

2011

BN 6/2011 11 domar om vilseledande reklam.

BN 5/2011 Reklamombudsmannen.- Etik i huvudrollen

BN 4/2011 Egen toppdomän. Något för dig? Av Maria Bergstén.

BN 3/2011 Sponsring och Ambush Marketing. Av Lena Seratelius.

BN 2/2011 Exploatering av kändisars namn och ansikten. Av Magnus Tonell och Kristoffer Sparring.

BN 1/2011 Varumärkespriset SIGNUM - Vinnarintervju med Indiska.

2010

BN 8/2010 Värdering av varumärken.

BN 7/2010 Skydd för formgivning - Marknadsdomstolen svårflirtad.

BN 6/2010 Namngivning - ordval, stavning och ton.

BN 5/2010 Klassiskt cykelmärke med caféstöd. .

BN 4/2010 Framgångsfaktorer bakom varumärkesorientering. Del 1. Av Johan Gromark och Frans Melin .

BN 3/2010 Google - Bara en leverantör av söktjänster.

BN 2/2010 Vem är vem på Internet? Av Petter Rindforth.

BN 1/2010 FINDUS - inte bara rara små ärtor! Intervju med vinnaren av SIGNUMPRISET.


2009

BN 8/2009 Äntligen! Snart får vi en ny varumärkeslag.

BN 7/2009 Varumärket under attack. Av Johan Lundblad och Mikaela Zabrodsky.

Jubileumsnummer BN 5-6/2009 Rätten till och ansvaret för innehållet i reklamfilm. Av Magnus Tonell.

BN 4/2009 Skriv inte under!

BN 3/2009 Gemensam standard för värdering av varumärken

BN 2/2009 Kopior och tullingripanden

BN 1/2009 Fjälltur inspirerar marknadsförare


2008

BN 8/2008 Identitet och likhet

BN 7/2008 För bra design - för att skyddas

BN 7/2008 Bilaga till "Varumärkesregler rubbar inte jämförande reklam" - Marknadsföringslagen §18

BN 6/2008 Produktplacering

BN 5/2008 Mönsterpraxis vid OHIM

BN 5/2008 Intervju med Marianne Levin

BN 4/2008 Intervju Håkan Swahn

BN 3/2008 Så gott som skyddat

BN 2/2008 MARIMEKKO Signum-vinnare 2008

BN 1/2008 Tolv år vid OHIM


2007

BN 8/2007 Miljövänlig, giftfri och nedbrytningsbar reklam

BN 7/2007 Baka varumärke - från ax till limpa

BN 6/2007 EG-varumärket - kan varumärket registreras?

BN 5/2007 Stark företagskultur ger starka varumärken

BN 4/2007 Internationella reklamregler - VÄGVISARE

BN 3/2007 Läkemedelsreklam - läkande lätt eller rena pillergörat?

BN 2/2007 LÖFBERGS LILA Signum-vinnare 2007

BN 1/2007 Licensiering av merchandisingrättigheter


2006

BN 8/2006 Future Design Days - Punkfarfar fascinerar fortfarande

BN 7/2006 Skydda din design inom hela EU

BN 6/2006 Mackmyra har en historia att berätta

BN 5/2006 Det mesta står fast i nya marknadsföringslagen

BN 4/2006 Fotboll! Fotboll! Fotboll!

BN 3/2006 You don't win silver, You lose gold.

BN 2/2006 Världens mest populära byggmaterial - LEGO

BN 1/2006 SIGNUM - ICA vinnarintervju


2005

BN 10/2005 Lyckosamt år för designskyddet 2005

BN 8/2005 FutureDesignDays 2005

BN 7/2005 Hur stort bagage får man ha egentligen?

BN 6/2005 Miljardvarumärkena, är de för lågt värderade?

BN 5/2005 Att säga sanningen, hela sanningen ...

BN 4/2005 Slogans - Slitna slagdängor eller värdiga varumärken?

BN 3/2005 TETRA PAK is not a package - vinnarintervju varumärkespriset SIGNUM.

BN 2/2005 Piratkopiering - drabbar ingen fattig?

BN 1/2005 Flera sätt att skydda design


2004

BN 10/2004 Programledarna allt viktigare.

BN 09/2004 FutureDesign Days: Fear

BN 08/2004 Brand America: Uncle Sam on the ropes.

BN 07/2004 Regler för "Made in EU" på väg.

BN 06/2004 Åtta år med EG-varumärket: Varumärkesombuden utvärderar.

BN 05/2004 Idrottens värderingar lockar sponsorer.

BN 04/2004 Värdering av varumärken.

BN 03/2004 Event Marketing: I händelsernas centrum.

BN 02/2004 Intervju med Reklamförbundets vd Anna Serner.

BN 02/2004 Reklambranschens egenåtgärder.

BN 01/2004 Intervju med Ridderståle/ Nordström.

BN 01/2004 - SIGNUMPRISET 2004 Intervju med vinnaren SvD.


2003

BN 10/2003 Så ser ljudet ut.

BN 09/2003 A work of art that works.

BN 08/2003 PR: Varumärkets vite riddare.

BN 07/2003 Doft som varumärke.

BN 06/2003 Produktplacering.

BN 05/2003 Parallellimport.

BN 04/2003 Egna eller andras varumärken.

BN 03/2003 Piratkopior.

BN 02/2003 Mästerlig Management - Intervju med Absolut Company.

BN 01/2003 Geografiska Ursprungsbeteckningar.


2002

BN 10/2002 Industridesign.

BN 10/2002 FutureDesignDays.

BN 09/2002 Färg som varumärke.

BN 08/2002 Designskydd à la EU.

BN 07/2002 Stjärnornas juridik.

BN 06/2002 Matmärken. Intervju med Erik Lallerstedt - Märkeskock med Märkeskrog

BN 05/2002 E-handel - bara för de redan etablerade?

BN 04/2002 Ljud med ensamrätt

BN 03/2002 Val ´02 - Politik och symbolik.


2001

BN 12/2001 Objektifierade kvinnor och män som blickfång .


Heidenstam

adnlaw

sandart

gulliksson