Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »



BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena Fischer, Christer Löfgren, Anders Sahlqvist, Per Sahlqvist

BRANDNEWS

Rekordförbud mot marknadsföring av MIVITOTAL


Christer Löfgren 2013-08-08

Del av bilaga med några av de förbjudan påståendena.
Del av bilaga med några av de förbjudan påståendena.

MD – Vill du skriva copy till reklamen för MULTITOTAL framöver? Då får du ett tungt jobb; ett felskär bland 58 grynnor och du kostar uppdragsgivaren en miljon kronor. 

Det måste vara tungt att arbeta med kosttillskottet MIVITOTAL. År 2009 stod det klart att de efter flera års kamp i domstol inte kunde stoppa varumärket MULTITOTAL. Nu har de drabbats av det med stor sannolikhet mest omfattande förbudet som har dömts ut av Marknadsdomstolen (MD). Förbudet gäller inte mindre än 58 specifika påståenden som Bringwell har gjort i marknadsföringen av koststillskottet MIVITOTAL! Därtill förbjöds Bringwell att hävda att MIVITOTAL är det ”mest sålda” och ”mest använda” kosttillskottet samt att det vid sex tillfällen har utsetts till ”Årets kosttillskott” utan ange vilket år det handlar om – den senaste utmärkelsen fick kosttillskottet för fem år sedan, 2008.

Det är Bayer som slog till med två stämningar mot Bringwell och deras marknadsföring av MIVITOTAL, de två målen slogs ihop och blev till en 125-sidig dom i MD. Bayer säljer vitaminpreparatet BEROCCA.

Bayer hävdade bl.a. att påståendena innebar att Bringwell bröt mot EU-förordningen om hälsopåståenden i marknadsföring – ” de anger eller i vart fall låter förstå eller antyder att det finns ett samband mellan livsmedlet Mivitotal eller en av dess beståndsdelar och hälsa” –, att det var medicinska argument som bryter mot läkemedelslagen. När det gällde utmärkelserna och andra påståenden om att kosttillskottet är bäst och mest sålt menade Bayer att Bringwell slirade på sanningen respektive inte kunde visa på siffror att de är störst.

Bringwell medgav att ett antal påståenden inte höll sig inom ramarna. Men de hävdade också att 40 av påståenden bara var information om näringslära och inte någon marknadsföring av en specifik produkt. Därmed skulle inte heller marknadsföringslagen vara tillämplig. De hävdade också att inget av påståendena hävdar att sjukdomar botas, utan bara att symtomen lindras.

Bringwell hävdade också att samtliga påståenden i sig är korrekta och i enlighet med god sed inom egenvårdsbranschen.

MD pekade på att alla påståenden fanns i material där rubrikerna innehöll MIVITOTAL på något sätt, och i anslutning till påståenden fanns i flera fall uppgifter om hur man skaffade sig mer info om MIVITOTAL, därmed handlade allt om marknadsföring som MD hade möjlighet att förbjuda.

MD sa också att Bringwell inte kan peka på ”Årets kosttillskott” utan att tala om vilket år och exakt vilken produkt det gällde, nämligen inte alla MIVITOTAL-produkter. När det gällde storleken på försäljningen: ”Mest sålda” och Mest använda”, höll inte Bringwells bevisning måttet.

Och alla de 58 påståendena, ja de förbjöds av MD, och vitet vid ett övertramp är det gängse, nämligen en miljon kronor.

Självklart kommer denna dom att behandlas utförligare i tryckta BrandNews.

Dom 2013:13

 

 

 



Tipsa en vän     Skriv ut



signum


BRANDNEWS

Svenska Spel fick nobben på lördagar

PMD – Svenska Spel uppmanar oss alla att: ”See you on Saturday”. Svenska Spel fick dock nobben av både PRV och Patent- och marknadsdomstolen…åtminstone från...

Läs mer


BRANDNEWS

Michael Jordan vinner delvis i högsta domstolen i Kina

INT – Igår slog högsta domstolen i Kina fast att det kinesiska företaget Qiaodans varumärkesregistrering av basketlegenden Michael Jordans namn i kinesisk transkription...

Läs mer
Skiljer sig inte i betydande mån i Sverige, men väl i många andra EU-länder.
Skiljer sig inte i betydande mån i Sverige, men väl i många andra EU-länder.

BRANDNEWS

Taktik när Ferrero registrerar 3D-varumärke för godis

PRV – Att EUIPO ställer relativt höga krav för att registrera 3D-varumärken är känt, Då gäller det att vara smartare och hoppa över...

Läs mer
BRANDNEWS

Sångprofessorn fick både ja och nej till ANTI-AGING FÖR RÖSTEN


PMD – Ännu ett varumärke som föll på att det var...

Läs mer
BRANDNEWS

SJU SORTERS KAKOR är inget varumärke

Två av sju.

PRV – Det blev förstås nej från PRV när de fick in...

Läs mer
PATENTEYE

BESKEDET: Storbritannien tänker ratificera EU-patentsystemet med domstolen trots Brexit

INT – Idag har ministern med ansvar för IP-frågor i...

Läs mer
Ett registrerat EU-varumärke.

BRANDNEWS

DREAMHACK, ett varumärke som försvaras

PMD – Att var tionde människa på vår jord spelare...

Läs mer


BRANDNEWS

DASIA kolliderar inte med DACIA

PMD – Reklamfilmerna med DACIA DUSTER är många, men skyddet...

Läs mer
PATENTEYE

Rekord – över en miljon patentansökningar i ett enda patentverk

FN-organet WIPO rapporterar om tillväxten i antalet sökta och meddelade patent.

INT – Vill du hålla dig á jour med vad som händer...

Läs mer


SISTA ORDET

Satisfaction värd ett par tusen?

Krönikan publicerades först i BrandNews Tryckta upplaga nr 5/2016

Läs mer


BRANDNEWS

Pod-namn lika omöjliga att skydda som app-namn

PRV – I vårt enorma informationsflöde när det borde vara...

Läs mer
Två fd varumärkesregistreringar.

BRANDNEWS

m&m's-registreringar bortplockade

PMD – En rest från striden om m&m's-märkena där...

Läs mer
PATENTEYE

Sydkorea och Kina mest jämställda i patentansökningar

Sydkorea och Kina i jämställdhetstoppen, Sverige långt efter...

Läs mer
BRANDNEWS

Nya numret av BrandNews 5/16 i lådorna


Sedan igår kan prenumeranterna läsa senaste numret av tryckta...

Läs mer
För stötande för registrering.  

BRANDNEWS

Stötande att visa fingret

PRV – De är inte så vanligt förekommande, varumä...

Läs mer
BRANDNEWS

PMÖD har öppnat ventilen för första gången

 PMÖD – Patent- och marknadsöverdomstolen skall fungera...

Läs mer
En designregistrering som lever vidare.

BRANDNEWS

Designregistrering av godislåda

PMD – Vill du invända mot en designregistrering och hävdar att...

Läs mer
BRANDNEWS

Prospect Camp fällda för reklam till barn under 16 år

Reklam för Prospect Camp måste adresseras rätt framöver.

PMD – Reglerna för reklam till barn är hårda och...

Läs mer
BRANDNEWS

Osrams lyckade jakt på piratkopior på billampor

OSRAM XENARC originallampa.

PMD – Att allt piratkopieras är ett mantra som hörs ofta, vissa...

Läs mer
BRANDNEWS

App-namn som Lönekollen får problem med varumärkesregler

PRV – Använder du appen ”Lönekollen”?

Läs mer


BRANDNEWS

ABSOLUT LABS snubblar på ABSOLUT

PRV – Absolut Company, alltså spritföretaget, har fått...

Läs mer


PATENTEYE

Nej, nej, nej PRV:s beslut om tilläggsskyddet står fast

PMD – Nu radas de besvikna läkemedelsbolagen upp på rad i...

Läs mer
Figur 1 i ep-patentet.

PATENTEYE

C-Rad äger patent som konkurrents vd uppfann

PMD – Vd:n för Beamocular uppfann under sin tid som anställd...

Läs mer


SISTA ORDET

H&M bygger vidare

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 4/2016

Läs mer
Designers revolts webbplats flaggade för de nya reglerna innan webbsidan togs bort.

BRANDNEWS

Britterna har fått ge med sig om brukskonst-/designskyddet

INT - Den möjlighet att tillverka och importera kända designfö...

Läs mer


SISTA ORDET

Fanbase hjälper och stjälper

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 3/2016...

Läs mer


SISTA ORDET

Vilken STANK!

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 2/2016

Läs mer


BRANDNEWS

Upphovsrätten nådde inte in på piratkopielagren

PMÖD – Under förra året fälldes ägare av...

Läs mer


BRANDNEWS

YOGIBOOST varken förväxlas med eller snyltar på YOGGI

PMÖD – Arla har försökt få stopp på...

Läs mer


BRANDNEWS

Designers Revolt ledde till långa fängelsestraff och över 40 miljoner i skadestånd, böter och förverkande

PMD – Ett stenhårt slag mot kopiehandeln, så kan man...

Läs mer
Nej till varumärkesregistrering.

BRANDNEWS

Upphovsrättsligt skydd för Dunderklumpen-figuren satte stopp för registrering.

PMD – GK-Film lyckades inte visa att de hade erhållit en rätt...

Läs mer


BRANDNEWS

Premiärdom i PMÖD gällde det mesta

PMÖD –  Lite symbolisk så kan man kategorisera den fö...

Läs mer


BRANDNEWS

Högsta instans i USA avgör om varumärkesrätt strider mot grundlagen och yttrandefriheten

I slutet av förra året slog andra instans i USA mycket ö...

Läs mer
BRANDNEWS

Du måste vara aktiv i piratkopiejakten



Tullverket meddelar att de i Sverige stoppade cirka 58 000 piratkopierade...

Läs mer
Nekade logga til vänster, registrerat EU-varumärke til höger.

BRANDNEWS

De fem första ”PBR”-avgöranden i PMD har kommit

PMD – Patent- och marknadsdomstolen (PMD) har fått en ny ä...

Läs mer


BRANDNEWS

Brasilianska mediejätten Globos ringsignal är inget varumärke, nu med ljudfil.

TRIB – Det hjälper inte med nischade tonarter och särskild takt...

Läs mer


BRANDNEWS

CHALMERS hindrar CHALMERS ALUMNI ASSOCIATION

PRV – Varför inte fixa fram ett medgivande? Chalmers-ingenjö...

Läs mer
Ur domen, lite av det som nu är förbjudet.

BRANDNEWS

PMÖD:s första avgörande, med Svenskt Tenn som vinnare

PMÖD – Patent- och marknadsöverdomstolen inledde den nya eran...

Läs mer
BRANDNEWS

Både företag och ägare personligen fälls och får betala marknadsstörningsavgift

PMD – Starten på Patent- och marknadsdomstolen när det gä...

Läs mer

Ännu en kungakrona

Inte otillbörligt att sälja SONY VAIO med förinstallerat operativsystem

Kraftfulla åtgärder mot KeyCode i PMD:s andra dom

Inget blåstrecksvarumärke för Bayerische

Första domen i Patent- och marknadsdomstolen: snusdosorna

Justitieminister Morgan Johansson invigde de nya domstolarna

Nya numret av BrandNews, 4/16 i lådorna

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?

Plantagens kniv förbjuden i designstriden med Morakniv

Då säger vi: hejdå MD och PBR

Att tolka avtal och få ihop rätt bevisning: SVENSKA RESEBOLAGET

A, ja

SLUSSVARVET förväxlas inte och snyltar inte på GÖTEBORGSVARVET

Man måste kunna ångra sig

Kraftfulla påståenden kring vaccin förbjöds

Ännu en motgång för skyddet av förpackningsdesign, nu MARIESTADS-öl

Brexit kan ge uppsving i brittiska patentverket och en tom patentdomstol

THINSULATE och THERMULATE

På Saabvägen 5 presenterade Nevs SAAB-märkets försvinnande

Nya numret av BrandNews, 3/16 i lådorna

007, med rätt att stoppa intrång

Säker tandborste för fängelser nekad 3D-registrering

Ölmärket SKÄRGÅRD hindrade inte nytt bryggerimärke

En finurlig gitarrhållare – ja
Ett 3D-varumärke – nej

Andra före Volvo med MADE BY SWEDEN

studentkortet.se lyckades inte smita ifrån ansvaret

Nestlé och Polarbröd diskuterade morgon hos PBR

Nu är slutet nära för m&m’s i Sverige

OPEL satte käppar i hjulet för MOPEL

Unilevers 80-åriga SOLIDOX hävd pga Orklas SOLIDOX

Chanel stoppar Holmgrens monogrammärke

Vem äger dig som varumärke?

Ibrahimovic nya klädmärke A-Z är registrerat av Dressman

Forbes, och Affärsvärlden, ute och cyklar i varumärkesresonemang

Storcks förpackning för KNOPPERS fungerar som varumärke i Sverige men inte i EU

Rättzén bäst, Gleisner näst bäst

Loggokrångel för Phil´s Burger i PRV

EU-domstolen i app

Framtidsfiber eller FRAMTIDSFIBER?

Ännu mer patriotism, det är Budweisers idé

De nordiska konsumentverken vill stävja dold reklam i digitala medier

Taxi Stockholm en ständig vinnare i domstolarna

Ännu en krånglande krona, Alberts

Regeringen öppnar för införandet av "grova intrångsbrott"

OS-loggan för 2020 i Tokyo

Taxi Västerås fick inte registrera blåvita dekoren

Arla Foods förbjuds kalla BREGOTT GOURMET för smör

Nya numret av BrandNews, 2/16 i lådorna

De nya domarna vid Patent- och marknadsdomstolen

Madrid-systemet 125 år, och LONGINES-logga är äldst

Böter, villkorlig dom eller fängelse, kan bli resultatet för Ulf Karlsson av åtalet från Zlatan

Försök hitta rätt från början

BAMSE står i vägen

Är politik varumärkesstrategi?

VITAEPRO-reklamen delvis förbjuden, och det kan kosta 2 miljoner att göra fel

Inget genidrag när L’Oréals eget GENIUS stoppade MAKE-UP GENIUS

Novartis, Lidl och L’Oréal i topp

Tabata är en träningsform, och kan ej registreras som varumärke

I natt händer det

Ännu ett nej för KIT KAT-chokladen som 3D-varumärke

Hindren borta, nu registreras MTR EXPRESS-loggan

Det var läge att komma överens om HEP STARS

Ingen ”Kafka”-aktig situation om MERCEDES-BENZ-märket på webben

Italienska flaggan ett rött skynke i Sverige Tyskland och Finland, men inte i Norge

Kennedy Bakircioglu har lättare för frisparksmurar än varumärkesmurar

Nej igen för OLW:s CHEEZ RINGZ

Gröna flaskor som inte uppfattas som 3D-varumärken

PUBLIC SERVICE står för public service och inte PUBLIC SERVICE

Hep Stars ett namn för frontfiguren eller familjen

Idag sa riksdagen ja till Patent- och marknadsdomstol

IVT:s annonsering uppenbart vilseledande

Krävs mer än en räffellös COCA-COLA-flaska

Är YOB förväxlingsbart med JOB?

Advokatbyråkrock kring Hamilton

TeliaSonera saknade bevisning mot Svensk Infrastuktur

IKEA sitter säkert i Indonesien

VERLADOS anspelar på CALVADOS

Juridikstuderande vinner varumärkesärende mot Monster och Nautica

Nya numret av BrandNews, 1/16, i lådorna

Även EU-stjärnorna ställer till det

Kungligt hinder mot varumärken

Pelltec stoppade Pelltech i CE-märkning

SPU Isolering har vilselett byggmarknaden och konsumenter

Eniros 118 118-tjänst måste göras om för att undvika en miljon i vite

Tydligare om otillåten aggressiv marknadsföring

IKEA har 45 varumärkesregistreringar kvar i Indonesien

Tunnelbanereklam är extra påträngande enligt RON

Kännedom spelar ingen roll vid teknisk utformning

Mungiporna neråt på Tivoli i Köpenhamn

SVENSKT TENN vinnare av Signumpriset

Pionjärerna: de första att få sitta i fängelse för piratkopiehandel

Clinton söker sig in på Trumps jaktmarker genom IP

Finska Alko har varit passiva mot SuPer Alko

Gazprom fick nej, det blir ingen registrering av förpackningarna

Hemglass vs Carl Larsson

ROTKÄPPCHEN vs RED RIDING HOOD

SKYR är inget varumärke, det anger typ av produkt

Specsavers kunde inte bevisa att de är marknadsledare

EUD om EL CORTE INGLÉS: gör om gör rätt

Tomten vill ha fiber

Olagligt att säga nej till registrering av nedsättande varumärken som REDSKINS och THE SLANTS

Nya numret av BrandNews

Undrar om reklambyråerna kollar?

Citatet: "Atlantis är ett fint varumärke"

Fyndigt hos PRV inför dagens Star Wars-premiär

Det blev väl inte en piratkopia i klappen till barnet och barnbarnet

FIKA, ett fungerande varumärke i New York, men inte i Söderhamn

Brigitte Bardot övertrumfar australiska modekedjan Bardot

Mode är vanskligt, det gäller att inte bli alltför inspirerad som Chanels medarbetare

En kostsam läxa för Vendia när P&G vann

Om en leksak, hårvatten och en udda finansvalp

HD skickar LF-loggan till EU-domstolen; är registreringar en illusion?

EU-varumärkena lockar svenska företag

Formgivningen av RANGE ROVER EVOQUE är blott en variant

När domstolarna negligerar registreringar

Konsumentverket vill guida bloggare rätt

Du hänger väl med i PRV:s julkalender

Omfattande förbud mot Oatlys reklam

Ägarna till Stockholmsbutikerna PunktShop respektive RockTown har åtalats och fällts för handel med piratkopior

Högsta Domstolen slår fast att vivamondo.se inte slipper undan

Egmonts försök att registrera GASTRO i Sverige fick nej

Färg skapade inte förväxling

Lensway.se fällda för metatagg

Från husfärg till EU-praxis

Våra associationer är kanske inte så påverkbara trots allt

Nike lyckades inte med JUMPMAN

m vs m&m’s igen

DÄLVADOS får oss att tänka på CALVADOS

Gränsen mellan konst och merchandising

Lantmännen får inte ha ”FRÅN JORD TILL BORD” ifred

Att jämföra figurer

MOVIEZINE är beskrivande

Egentligen den optimala marknadsföringen, men ändå inte när Toyota kopplas till IS

APPLE-varumärket är värt 1,5 biljoner kronor (1.505 miljarder)

Facebooks monopoliserande av BOOK fortsätter

BABYBJÖRN vs ERGOBABY 360

Unilevers IMPULSE är väl känt i två länder, det kan ge skydd i flera EU-länder

RO om "Allt halva priset"

Från JOLIE FLEUR till VAMPIRE

KIT KAT-chokladens utformning i EU-domstolen

FIKASTUND är fortfarande ett registrerat varumärke

NO NAME är populärt som varumärke

Ingen KO i boxningsringen för Boxeur des rues

MIDNATTSLOPPET kan inte registreras

Glöm inte bort de lokala rättigheterna

GRACELAND i Danmark jagas av Elvis Presley Enterprises

Nya numret av BrandNews

Kanske lite mer än inspiration när OS-loggan skapades, men det är inte ovanligt

Zlatan svarade om varumärkessamarbeten, men tyvärr spårade det ur

Kvartersstriden i SOFO slutade med förlikning

Panduros försök med 3D-varumärken lyckades inte

Praktsnyltning när Big Burger vill co-branda med McDonald’s

Att KRY är en förkortning hjälpte inte

SKINNY är populärt för alkohol

Att utnyttja idrottstjärnor som Stefan Holm i reklam kan bli dyrt

Formex designpris NOVA till Cho och Olovsson

Ingen varumärkesregistrering för Dunderklumpen

Registrering av geografiska namn som Strömstad ger en del skydd

SOFIERO vs SOFIERO

Grön färg för brottsbekämpning inte registrerbar

Ericsson-märket PRIDE hindrade STOCKHOLM PRIDE från att registreras som varumärke

Burhéns tvingas betala 100.000 kronor för designkopia på LAMINO

BACARDI-flaskor i skatteupplag är importerade

HEINEKEN, CARLSBERG och Helsinki

Högsta domstolen säger ja till mer information kring DAVIDOFF-parfym

Knox snuskampanj med jämförelse med GENERAL förbjöds

BLACK VELVET kaffe snyltar inte på BLACK VELVET whisky

Domstolen höll med, Redskins var nedsättande redan på 1960-talet

Ordförrådet sinade på Aftonbladet, det blev Rolls-Royce

OLW lyckades inte bevisa att ”Fredagsmys” uppfattas som deras kännetecken

Live Nation gjorde inget fel, biljetterna från Biljett Nu var ogiltiga

Lego tog hjälp av designregistreringar i amerikansk domstol

BAUWATCH - en banal eller genial snyltning?

Ja, man skall ta hänsyn till arabiska i förväxlingsbedömningen

SABATIER, franska knivar från flera, men en kom först

Lantmännens ensamrätt inte tillräcklig

Legos varumärkesregistrering av en gubbe i 3D är helt ok

Taxi Göteborg fick ”bara” sin logga skyddad

Hälsotrenden allt starkare - gamla produkter får ge vika

ÄLSKA som varumärke

Nya numret av BrandNews

Nu ser vi svagheten med geografiska varumärken som STOCKHOLM

Rena vilda västern?

Portföljstrategi - Volkswagen tar över

FACEBOOK bryter ny varumärkesrättslig mark, de har skydd för märkets ”struktur”

Rapport om piratkopior ruskade om ordentligt

KK är populärt

Två fel av två möjliga för tretungad flagga

Vill du ha ö.se?

SPLENDID, funkar möjligen som reklamfras

Telemarketing till mobil helt ok

Funderar du på att registrera din flaska som varumärke…glöm det!

Kraft / Marabou vann kampen om m, Mars megavarumärke m&m's förbjuds

Många CHEEZ-märken är registrerade, men CHEEZ RINGZ fick nej

GOTHENBURG brister inte i sig, men…

Kommer du att köpa piratkopior på semestern?

Direktreklam är ok vid marknadsföring av vin

SKYPE förväxlingsbart med SKY

Fjällräven lyckades stoppa FJÄLLJÄVEL, de är förväxlingsbara

Det finns flera SKÄRGÅRDSBRÖD, men nu har Green Bakery ensamrätt

Ingen nordisk samsyn om Magasin du Nords GOODIECARD

EU-varumärkesregistreringarna var en chimär när Louis Vuittons rutmönster ansågs vara banalt

EU-triaden har enats kring nya EU-rättsliga varumärkesregler

Nya numret av BrandNews ute

CHAMPIDER leder tankarna till CHAMPAGNE

Orkla vann rond 1 mot Nestlé i kampen om FELIX

Kampen om öl med Båstad-koppling

PRV tar en ny titt på Aftonbladets WELLNESS

Systembolaget har PROMILLEKOLL, sämre är det med varumärkeskoll

Nix Aftonbladet, WELLNESS är inte registrerbart

Coop sätter krokben för Bergendahls reklamslogan

Adidas kan nog ha synpunkter på om 3 gånger 2 lika med 6 eller tre

RSS

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 12/1 2017
Praxisdagen (SFIR)
Torsdag 19/1 2017
Varumärkesdagen

Vinge 16

Lindahl glasklart

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

artiklar

BRANDNEWS tema

2016

BN 2/2016 Tidlöst! Intervju med vinnaren av SIGNUMPRISET.

BN 1/2016 Hur träffsäker kan du bli med ditt varumärke?

2015

BN 6/2015 Nu är det "nya" EU-varumärket nära! Av Ulla Wennermark.

BN 5/2015 Tobaksbolagen riskerar än hårdare lagstiftning. Av Lena Seratelius.

BN 3/2015 Jeans och ensamrätter. Av Christer Löfgren.

BN 2/2015 Signumpriset - Lantmännen har det redan i sitt DNA. Av Christer Löfgren.

BN 1/2015 Varumärken på internet. Av Christer Löfgren.

2014

BN 6/2014 Året som gick. Av Christer Löfgren.

BN 5/2014 25 år med BrandNews. Av Christer Löfgren.

BN 4/2014 Högsta domstolen i varumärkenas värld. Av Christer Löfgren.

BN 3/2014 Designskydd. Vad? Hur? Var?. Av Christer Löfgren.

BN 2/2014 Kompetensen och erfarenheten samlas i två olika domstolar. Av Christer Löfgren.

BN 1/2014 Förgänglighet - ett urstarkt kärnvärde. Intervju med vinnaren av SIGNUMPRISET: ICEHOTEL

2013

BN 6/2013 Parallellhandel - Konkurrensrättsliga och immaterialrättsliga implikationer. Av Mats Johnsson och Elsa Arbrandt.

BN 5/2013 Vad händer med de immateriella tillgångarna i en konkurs? Av Hanna Tilus och Johan Hörnberg.

BN 5/2013 Åtnjuter varumärken något egentligt skydd i ICANN:s program för nya toppdomäner? Av Maria Bergstén..

BN 4/2013 Framsidan särskiljer och säljer. Av Christer Löfgren.

BN 3/2013 Det personliga varumärket. Av Christer Löfgren.

BN 2/2013 Avtal Special. Sponsoravtal kräver mer. Av Lena Seratelius.

BN 1/2013 Segerintervju med SIGNUM-vinnaren HÄSTENS

BN 1/2013 Publicering på Internet. Av Magnus Tonell.

BN 1/2013 Passion för sömn. Intervju med 2013 års vinnare av SIGNUMPRISET..

2012

BN 6/2012 Piratkopior - skillnader mellan brottmål och tvistemål.

BN 5/2012 Apotekens recept på framgång.

BN 4/2012 Långt fängelsestraff för piratkopior.

BN 3/2012 Skyddet mot produktefterbildningar i Sverige och Norge.

BN 3/2012 ACTA - Skräckens avtal.

BN 2/2012 Släktnamn. Då och nu. Av Jan Ottosson.

BN 1/2012 Omöjligt bor inte här. Intervju med vinnaren av varumärkespriset SIGNUM - GRÖNA LUND.

2011

BN 6/2011 11 domar om vilseledande reklam.

BN 5/2011 Reklamombudsmannen.- Etik i huvudrollen

BN 4/2011 Egen toppdomän. Något för dig? Av Maria Bergstén.

BN 3/2011 Sponsring och Ambush Marketing. Av Lena Seratelius.

BN 2/2011 Exploatering av kändisars namn och ansikten. Av Magnus Tonell och Kristoffer Sparring.

BN 1/2011 Varumärkespriset SIGNUM - Vinnarintervju med Indiska.

2010

BN 8/2010 Värdering av varumärken.

BN 7/2010 Skydd för formgivning - Marknadsdomstolen svårflirtad.

BN 6/2010 Namngivning - ordval, stavning och ton.

BN 5/2010 Klassiskt cykelmärke med caféstöd. .

BN 4/2010 Framgångsfaktorer bakom varumärkesorientering. Del 1. Av Johan Gromark och Frans Melin .

BN 3/2010 Google - Bara en leverantör av söktjänster.

BN 2/2010 Vem är vem på Internet? Av Petter Rindforth.

BN 1/2010 FINDUS - inte bara rara små ärtor! Intervju med vinnaren av SIGNUMPRISET.


2009

BN 8/2009 Äntligen! Snart får vi en ny varumärkeslag.

BN 7/2009 Varumärket under attack. Av Johan Lundblad och Mikaela Zabrodsky.

Jubileumsnummer BN 5-6/2009 Rätten till och ansvaret för innehållet i reklamfilm. Av Magnus Tonell.

BN 4/2009 Skriv inte under!

BN 3/2009 Gemensam standard för värdering av varumärken

BN 2/2009 Kopior och tullingripanden

BN 1/2009 Fjälltur inspirerar marknadsförare


2008

BN 8/2008 Identitet och likhet

BN 7/2008 För bra design - för att skyddas

BN 7/2008 Bilaga till "Varumärkesregler rubbar inte jämförande reklam" - Marknadsföringslagen §18

BN 6/2008 Produktplacering

BN 5/2008 Mönsterpraxis vid OHIM

BN 5/2008 Intervju med Marianne Levin

BN 4/2008 Intervju Håkan Swahn

BN 3/2008 Så gott som skyddat

BN 2/2008 MARIMEKKO Signum-vinnare 2008

BN 1/2008 Tolv år vid OHIM


2007

BN 8/2007 Miljövänlig, giftfri och nedbrytningsbar reklam

BN 7/2007 Baka varumärke - från ax till limpa

BN 6/2007 EG-varumärket - kan varumärket registreras?

BN 5/2007 Stark företagskultur ger starka varumärken

BN 4/2007 Internationella reklamregler - VÄGVISARE

BN 3/2007 Läkemedelsreklam - läkande lätt eller rena pillergörat?

BN 2/2007 LÖFBERGS LILA Signum-vinnare 2007

BN 1/2007 Licensiering av merchandisingrättigheter


2006

BN 8/2006 Future Design Days - Punkfarfar fascinerar fortfarande

BN 7/2006 Skydda din design inom hela EU

BN 6/2006 Mackmyra har en historia att berätta

BN 5/2006 Det mesta står fast i nya marknadsföringslagen

BN 4/2006 Fotboll! Fotboll! Fotboll!

BN 3/2006 You don't win silver, You lose gold.

BN 2/2006 Världens mest populära byggmaterial - LEGO

BN 1/2006 SIGNUM - ICA vinnarintervju


2005

BN 10/2005 Lyckosamt år för designskyddet 2005

BN 8/2005 FutureDesignDays 2005

BN 7/2005 Hur stort bagage får man ha egentligen?

BN 6/2005 Miljardvarumärkena, är de för lågt värderade?

BN 5/2005 Att säga sanningen, hela sanningen ...

BN 4/2005 Slogans - Slitna slagdängor eller värdiga varumärken?

BN 3/2005 TETRA PAK is not a package - vinnarintervju varumärkespriset SIGNUM.

BN 2/2005 Piratkopiering - drabbar ingen fattig?

BN 1/2005 Flera sätt att skydda design


2004

BN 10/2004 Programledarna allt viktigare.

BN 09/2004 FutureDesign Days: Fear

BN 08/2004 Brand America: Uncle Sam on the ropes.

BN 07/2004 Regler för "Made in EU" på väg.

BN 06/2004 Åtta år med EG-varumärket: Varumärkesombuden utvärderar.

BN 05/2004 Idrottens värderingar lockar sponsorer.

BN 04/2004 Värdering av varumärken.

BN 03/2004 Event Marketing: I händelsernas centrum.

BN 02/2004 Intervju med Reklamförbundets vd Anna Serner.

BN 02/2004 Reklambranschens egenåtgärder.

BN 01/2004 Intervju med Ridderståle/ Nordström.

BN 01/2004 - SIGNUMPRISET 2004 Intervju med vinnaren SvD.


2003

BN 10/2003 Så ser ljudet ut.

BN 09/2003 A work of art that works.

BN 08/2003 PR: Varumärkets vite riddare.

BN 07/2003 Doft som varumärke.

BN 06/2003 Produktplacering.

BN 05/2003 Parallellimport.

BN 04/2003 Egna eller andras varumärken.

BN 03/2003 Piratkopior.

BN 02/2003 Mästerlig Management - Intervju med Absolut Company.

BN 01/2003 Geografiska Ursprungsbeteckningar.


2002

BN 10/2002 Industridesign.

BN 10/2002 FutureDesignDays.

BN 09/2002 Färg som varumärke.

BN 08/2002 Designskydd à la EU.

BN 07/2002 Stjärnornas juridik.

BN 06/2002 Matmärken. Intervju med Erik Lallerstedt - Märkeskock med Märkeskrog

BN 05/2002 E-handel - bara för de redan etablerade?

BN 04/2002 Ljud med ensamrätt

BN 03/2002 Val ´02 - Politik och symbolik.


2001

BN 12/2001 Objektifierade kvinnor och män som blickfång .


Heidenstam

sandart

gulliksson