Man blir lite matt


Christer Löfgren 2012-07-06

Foto: Christer Löfgren
Foto: Christer Löfgren

En reflektion nu så här mitt i sommaren är att kampen mot piratkopior uppmärksammas lite extra, t ex genom World Anti Counterfeitdagen 7 juni och genom Tullverkets semesterhälsning med varningar över sommarens fällor.

När BrandNews var på seminarium med SACG (Svenska föreningen mot piratkopior) och fick veta hur närmast virusliknande uppbyggnaden av sk Kinashoppar är på nätet, webbsidorna som verkligen lurar konsumenterna att de är äkta eller har koppling till originalmärket, kommer en matthetskänsla smygande. Att som märkesinnehavare inte orka göra något utan att släppa kopiering fri är inget alternativ, men hur skall man komma åt det?

Självklart skall man slå till juridiskt när möjligheten finns där, men frågan är om inte det blir alltmer centralt att skapa en allmän opinion emot kopiorna, med minskat antal köpare blir marknaden för piratkopiorna inte lika lukrativ.

En lek med tanken är att den alltmer skrämmande centrala maktfaktorn Google skulle gå med på att låta varumärkesinnehavarna lista godkända sidor där deras varumärke eller firma finns med på ett eller annat sätt i domännamnet. Rent teknisk säkert inga större problem, men det finns en lång rad andra problem med detta som gör det till en utopi.

En annan del i kopiejakten som känns utopisk är hur olika man uppenbarligen ser på kopiehandeln bara inom EU-länderna. Förra sommaren under en familjesemester vid Bulgariens solkust var det rent häpnadsväckande hur omfattande och etablerad kopiehandeln var. Försäljningen var högst etablerad i fasta försäljningslokaler längs strandpromenaden. Faktum var att det tog tre dagar för undertecknad, i behov av ett bälte, att hitta en butik där de inte bara sålde bälten med ARMANI, D&G, BJÖRN BORG osv.

Under en konferens i Malaga i Spanien nu i vår blev det tid att ta sig fram längs strandpromenaden i Torremolinos. Där fanns visserligen några fasta butiker med fotbollströjor som inte var original, precis som det finns helt öppet i Stockholm. Men mer än så var det inte. Kopiehandeln, med LV- och GUCCI-väskor, glasögon, bälten osv skedde från filtar längs promenaden för att möjliggöra en snabbsorti när polisen patrullerade fram på sina SEGWAY-fordon.

Uppenbarligen är alltså redan myndigheternas inställning till piratkopiorna väsensskilda bara inom EU, hur man då skall kunna bygga upp en opinion mot handeln bland gemene man är något att bita i.

Om vi börjar här i landet är sannolikt ett konstant insamlande av detaljerade historier från lurade konsumenter som sedan sprids via media en delväg, och kanske större spridning av information om domstolsfall som det i detta nummer av BrandNews om USA-resenären som kom hem med 38 kopieprodukter i väskan. Men visst, mer krävs…

Sedan en liten notering om bedömning av förväxling eller snyltning. Frågan man i dessa bedömningar ställer sig är ju, lite förenklat, om målgruppen uppfattar något samband mellan de två aktuella varumärkena. När undertecknad skrev om BOTOX-fallet (tryckta upplagan), funderade jag över hur BOTOLIST och BOTOCYL användes av Rubinstein och L’Oréal. För att få en snabb överblick knackade jag in på … ja just det … Google och gjorde en bildsökning på BOTOCYL. Svaret var intressant, en klart övervägande del av träffarna var bilder på BOTOX och behandlingar med medlet. Då ställer man sig frågan – blir Google ett framtida vapen eller försvarsredskap i domstolarna. När t o m en Google-sökning ser ett samband…


Christer Löfgren<br />Chefredaktör
Christer Löfgren
Chefredaktör