Rekordförbud mot marknadsföring av MIVITOTAL


Christer Löfgren 2013-08-08

Del av bilaga med några av de förbjudan påståendena.
Del av bilaga med några av de förbjudan påståendena.

MD – Vill du skriva copy till reklamen för MULTITOTAL framöver? Då får du ett tungt jobb; ett felskär bland 58 grynnor och du kostar uppdragsgivaren en miljon kronor. 

Det måste vara tungt att arbeta med kosttillskottet MIVITOTAL. År 2009 stod det klart att de efter flera års kamp i domstol inte kunde stoppa varumärket MULTITOTAL. Nu har de drabbats av det med stor sannolikhet mest omfattande förbudet som har dömts ut av Marknadsdomstolen (MD). Förbudet gäller inte mindre än 58 specifika påståenden som Bringwell har gjort i marknadsföringen av koststillskottet MIVITOTAL! Därtill förbjöds Bringwell att hävda att MIVITOTAL är det ”mest sålda” och ”mest använda” kosttillskottet samt att det vid sex tillfällen har utsetts till ”Årets kosttillskott” utan ange vilket år det handlar om – den senaste utmärkelsen fick kosttillskottet för fem år sedan, 2008.

Det är Bayer som slog till med två stämningar mot Bringwell och deras marknadsföring av MIVITOTAL, de två målen slogs ihop och blev till en 125-sidig dom i MD. Bayer säljer vitaminpreparatet BEROCCA.

Bayer hävdade bl.a. att påståendena innebar att Bringwell bröt mot EU-förordningen om hälsopåståenden i marknadsföring – ” de anger eller i vart fall låter förstå eller antyder att det finns ett samband mellan livsmedlet Mivitotal eller en av dess beståndsdelar och hälsa” –, att det var medicinska argument som bryter mot läkemedelslagen. När det gällde utmärkelserna och andra påståenden om att kosttillskottet är bäst och mest sålt menade Bayer att Bringwell slirade på sanningen respektive inte kunde visa på siffror att de är störst.

Bringwell medgav att ett antal påståenden inte höll sig inom ramarna. Men de hävdade också att 40 av påståenden bara var information om näringslära och inte någon marknadsföring av en specifik produkt. Därmed skulle inte heller marknadsföringslagen vara tillämplig. De hävdade också att inget av påståendena hävdar att sjukdomar botas, utan bara att symtomen lindras.

Bringwell hävdade också att samtliga påståenden i sig är korrekta och i enlighet med god sed inom egenvårdsbranschen.

MD pekade på att alla påståenden fanns i material där rubrikerna innehöll MIVITOTAL på något sätt, och i anslutning till påståenden fanns i flera fall uppgifter om hur man skaffade sig mer info om MIVITOTAL, därmed handlade allt om marknadsföring som MD hade möjlighet att förbjuda.

MD sa också att Bringwell inte kan peka på ”Årets kosttillskott” utan att tala om vilket år och exakt vilken produkt det gällde, nämligen inte alla MIVITOTAL-produkter. När det gällde storleken på försäljningen: ”Mest sålda” och Mest använda”, höll inte Bringwells bevisning måttet.

Och alla de 58 påståendena, ja de förbjöds av MD, och vitet vid ett övertramp är det gängse, nämligen en miljon kronor.

Självklart kommer denna dom att behandlas utförligare i tryckta BrandNews.

Dom 2013:13

 

 

 



Warning: min(): Array must contain at least one element in /shared/www/webnews.textalk.com/20200311142944-903d173/www/se/include/print_article_content.php on line 297