Svenska Spels KENO-annons vilseleder genomsnittkonsumenten


Christer Löfgren 2013-12-13

Fälld annons.
Fälld annons.

RO – Det är ingen nyhet att marknadsföringen från Svenska Spel går att diskutera med tanke på att de har ett ansvar under parollen ”Spela lagom”. Men när de t.o.m. fälls för vilseledande i miljonrullandet, blir det bara mer bränsle för de som ifrågasätter spelmonopolet, (DN för ett par veckor sedan).

En reklamkampanj för KENO anmäldes av en privatperson till Reklamombudsmannen (RO). Anmälaren ansåg att det var vilseledande av Svenska Spel att påstå att det fanns chans att vinna en miljon extra varje dag på KENO under en viss period. Det var alldeles för många parametrar som måste inträffa för en vinstchans: att vara ensam med alla rätt på alla nivåer, och att detta inte framgick av annonsen.

Svenska Spel hävdade att dessa förutsättningar framgick genom att följande text fanns på alla annonser:
”Den extra miljonen är fördelad på toppvinsterna på varje Kenonivå med Kung Keno. Gäller 21 okt – 3 nov 2013. Fråga ditt ombud för mer info eller titta i Spelhörnan”.

RO slog fast att intrycket av annonsen är den extra vinstchansen alltid finns där, alltså även när man bara spelar på en nivå. Den neutraliserande texten längst ner som Svensk Spel hänvisade till lär för liten för den skall uppmärksammas av en genomsnittskonsumenten som ser annonsen vid en flyktig kontakt.

Därför är Svenska Spels annons vilseledande enligt RO:s uttalande.

1310-198

Jodå, \
Jodå, "Spela lagom" finns där...


Bookmark and Share