Det var två rörelsemärken med Ports logga


Christer Löfgren 2017-10-04


Att svenska Ports redan första dagen det var möjligt lämnade in två varumärkesansökningar för multimediavarumärken vid EUIPO har vi uppmärksammat. Självklart var BrandNews nyfikna och det visade sig egentligen vara två rörelsemärken – men likafullt ett användande av de nya tekniska möjligheterna för varumärkesansökningar. Vi pratat med Sara Ljung och Fredrik Larson vid Ports Group.

Sara Ljung, chefsjurist på Ports Group, förklarar att deras två varumärkesansökningar kommer att klassas om till rörelsemärken. Skälet är att de saknar ljud, och för att något skall klassas som multimediamärke så måste det, enligt EUIPO, innehålla både rörelse och ljud.



Att de två ansökningarna ändå lämnades in som multimediavarumärke förklarade Ljung med tekniska problem. ”I söndags var det tekniskt krångel som inte gjorde det möjligt att lämna in så stora filer som deras som rörelsemärken. Så för att få in dem första dagen så löste vi det på det här sättet. En av ansökningarna är återkallad och vi har lämnat in en ny för samma märke idag.”

BN – Det går inte att se vilka märken ni har ansökt om, är det gamla märken som ni har väntat på att få registrera, eller är det nya märken just för detta?
SL – Det är vår logga, så det är inget särskilt framtaget, men vi är nöjda över att vi kunde ansöka om rörelsemärke för vår logga. Det är ett bra tillfälle för oss att testa de nya reglerna så vi vet vad vi skall föreslå till våra kunder.

Ljung konstaterar att det råder osäkerhet om gränserna kring de här nya möjligheterna att registrera varumärken. När BrandNews nämner att möjligheten att registrera ljudmärken inte blev någon stor succé tror Ljung att det kan bli annorlunda den här gången. ”Jag tror att konsumenterna börjar förstå och se annorlunda på varumärken, och även kan uppfatta rörliga sekvenser som varumärken. Därför kan utvecklingen mycket väl gå åt det här hållet mot multimedia- och rörliga varumärken.”

Ports Groups marknadschef, Fredrik Larson, konstaterar att Ports Group ville vara tidiga med att få en ensamrätt för den här typen av varumärken, och utnyttja tillgänglig teknik. Loggan togs fram för ett år sedan när man tog fram en ny profil för det sammanslagna företaget.


BN – När BrandNews nu har sett varumärkesansökan, en roterande logga, varav den som lämnades in på nytt har en holografisk effekt, blir frågan om den kommer att synas överallt framöver?
FL – Nej, men vi kommer att använda loggan i den här formen där det passar att använda ett rörelsevarumärke.


Här är märket, utan hologram.


Warning: min(): Array must contain at least one element in /shared/www/webnews.textalk.com/20201028171403-8b2fafc/www/se/include/print_article_content.php on line 297
Bookmark and Share