Made in USA, inte ens nära


Christer Löfgren 2018-01-24

Förbjuden marknadsföring.
Förbjuden marknadsföring.

FTC – Precis som ”Made in Sweden” så är uppenbarligen ”Made in USA” något man gärna lyfter fram om man är företagare i respektive land. Nu vet det 150-åriga hattföretaget Bollman i Pennsylvania att det också kräver att produkterna är gjorda i USA.

Det traditionstyngda hattföretaget Bollman Hat Company har mycket av sin tillverkning kvar i USA, och man har t.o.m. tagit tillbaka produktionsutrustning från Kina för tillverkning på hemmaplan. Ett led i traditionen är att lyfta fram att deras produkter är ”Made i USA since 1868”. På sin webbplats hade man även ett AMM-märke (American Made Matters), vilket är något man själva hittade på 2010 och därefter har licensierat ut till andra som uppfyller kravet på att åtminstone en licenstagarnas produkter skall var slutligt sammansatt i USA och där kostnaderna för produkten till minst 50 procent skall hamna i USA.


Bollmans år 2010 skapade AMM-logga.
Bollmans år 2010 skapade AMM-logga.

Denna tydliga marknadsföringsidé om det hemvävda upprörde FTC (Federal Trade Commission) när de tittade närmare på företagets produktion. Det visade sig nämligen att 70 procent av produkterna importerades som färdiga produkter, klart vilseledande.

Det hela slutade med en stenhård förlikning där Bollman åtog sig/förbjöds att inte göra ”Made in USA”-påståenden för produkter som de inte kan bevisa:
- att den slutliga sammansättningen och all väsentlig produktion i övrigt sker i USA;
- att i stort sett alla komponenter (ingredienser) har sitt ursprung och har producerats i USA;

Bollman gick även med på att om produkter är märkta ”Made in USA” så måste det klart och tydligt framgå vilka komponenter eller delar av tillverkningen som inte kommer i från/sker i USA. Hårda krav!

Nu utan loggan.
Nu utan loggan.

Bookmark and Share