Red Bull jagar Tiger King


Christer Löfgren 2018-07-24


PMD – Energidrycksjätten Red Bull är känd för sin aggressiva hållning mot snyltningsförsök, även om det var ett tag sedan senast. I fredags stämde de konkurrenten Tiger King vid Patent- och marknadsdomstolen (PMD) för både varumärkesintrång och vilseledande efterbildning enligt marknadsföringslagen.


Red Bull har gått segrande ur flera tvister kring snyltningar, se länkar nedan. Nu har de siktat in sig på Tiger King i Göteborg samt den privatperson som äger varumärkesregistreringen för TIGER KING-etiketten.


Red Bull pekar på sina många varumärkesregistreringar, däribland för blå/grå fält, samt förstås inarbetning och ett vidgat skydd med tanke på hur välkända de är.

Red Bull hävdar att TIGER KING-burkarna skapar förväxlingsrisk med viss betoning på att det är den bleknade minnesbilden av de två som skall jämföras. De hävdar även att TIGER KING-burkarna innebär snyltning och skada samt är vilseledande efterbildning och renommésnyltning – med andra ord Red Bull pekar på allt de kan.

Red Bulls två blå/grå-registreringar.
Red Bulls två blå/grå-registreringar.

Yrkandena gäller bl.a. förbud och skadestånd om 250.000 kronor, men också på att privatpersonens registrering av etiketten skall hävas.

Se några tidigare exempel här, REDBAT och UR ABSO BULL


Warning: min(): Array must contain at least one element in /shared/www/webnews.textalk.com/20200311142944-903d173/www/se/include/print_article_content.php on line 297
Bookmark and Share