Hjärta stötte på hjärta


Christer Löfgren 2018-08-06

Det gamla hjärtat till höger och Friends nya till vänster.
Det gamla hjärtat till höger och Friends nya till vänster.

PRV – Stiftelsen Friends varumärkesansökan för ett hjärta visade sig väl likt ett brittiskt EU-hjärta, men kunde registreras delvis.

Det är relativt sällan rena figurmärken, alltså helt utan text, dyker upp i avgörandena från Patent- och registreringsverket (PRV). Ett sådant var nu under sommaren när Stiftelsen Friends fick delvis avslag, delvis ok till en varumärkesansökan för ett hjärta.

Ansökan omfattade en lång rad varor och tjänster och när det gäller kläder och papervaror som böcker och instruktionsmaterial så blev det nej från PRV. Registreringsmyndigheten hade nämligen hittat ett liknande hjärta som brittiska Fiorucci hade registrerat som EU-varumärke drygt tio år tidigare. Registreringen innehåller både text och hjärtfiguren.

PRV var pedagogiska och förklarade att båda märkenas hjärtfigur ”är särskiljande och minnesvärt och de är därför lika. Det äldre märket innehåller även text men hjärtat är det som är det mest visuellt framträdande och dominerande […] När man lägger upp märkena bredvid varandra kan man se skillnader i utformningen […] Kunderna får sällan möjlighet att göra en sådan här direkt jämförelse och får då lite på sin minnesbild. Då kan det vara svårt att minnas exakt hur ett märke är utformat.”

För de varor där det även fanns varuslagslikhet fanns då förväxlingsrisk och det blev nej till registrering; men som nämnts Friends fick hjärtat registrerat för en mängd andra varor och tjänster.

Beslutet kan överklagas.



Warning: min(): Array must contain at least one element in /shared/www/webnews.textalk.com/20200311142944-903d173/www/se/include/print_article_content.php on line 297
Bookmark and Share