SAMVERKAN 112 uppfattas inte som ett varumärke


Christer Löfgren 2018-09-18


PRV – En av alla nischtidningar/webbnyheter som finns är Samverkan112 med inriktning på ”blåljus”, alltså polis, ambulans, räddningstjänst, sjöräddning, tull och larm. Någon varumärkesregistrering blev det dock inte för namnet när Patent- och registreringsverket (PRV) hade sagt sitt.

Nischade media har inte sällan tämligen beskrivande kännetecken/namn. Ibland lyckas man få till det så det blir mer suggestivt än beskrivande och det går att registrera namnet som ett varumärke. Inte sällan tar det beskrivande över och då blir det svårregistrerat.

När Onroad Communications ville registrera SAMVERKAN 112 för förlagstjänster och reportage, som denna nischtidning/webbplats heter var det beskrivande i namnet för starkt.

PRV sa ”SAMVERKAN 112 består av ett begrepp som inte kommer att uppfattas av allmänheten som ett kännetecken. Begreppet för endast tanken till SOS larmnummer 112…” och avslogs varumärkesansökan.

Beslutet kan överklagas.



Warning: min(): Array must contain at least one element in /shared/www/webnews.textalk.com/20200311142944-903d173/www/se/include/print_article_content.php on line 297
Bookmark and Share