Helt klart att ensamrätten inte gäller ordet i registreringen


Christer Löfgren 2018-10-11

Ett omstritt varumärke med basmati.
Ett omstritt varumärke med basmati.

PMD – Ännu ett fall kring varumärke för ris. Denna gång vill en indisk myndighet häva, eller i vart fall begränsa, en svensk varumärkesregistrering för en risförpackning/-säck, som ägs av Hot Chilly i Botkyrka. Men PMD förklarade att det inte är någon fara, det är tydligt att ordet BASMATI som sådant inte ingår i Hot Chillys ensamrätt.

Hot Chilly registrerade en risförpackning/-säck som svenskt varumärke. De ord, av alla som finns med, som dominerar märket är ”Basmati Ris”.

Detta fick den indiska myndigheten The Agricultural and Processed Food Products Exports Development Authority att reagera. Ingen kan ju ha ensamrätt till BASMATI, det är en i Indien skyddad geografiskt ursprungsbeteckning för ris från en specifikt region i Norra Indien och Pakistan vid Himalayas fot.

Myndigheten hävdar att registreringen är vilseledande och om inte registreringen hävs vill de åtminstone att det införs en disclaimer som tydliggör att ensamrätten inte omfattar ordet BASMATI i sig.

Myndigheten fick dock nej i både Patent- och registreringsverket (PRV) och nu i Patent- och marknadsdomstolen (PMD). PRV höll med myndigheten att märket kunde bli vilseledande om det användes för andra rissorter än basmati, men det räckte inte. Varken PRV eller PMD ansåg att myndigheten lyckades bevisa en verklig risk för vilseledanden.

När det gällde disclaimer konstaterade PMD att det inte finns någon tvekan om att basmati är en typ av ris och att ensamrätten inte omfattar ordet i sig, därför behövs ingen disclaimer.

Beslutet kan överklagas.

Hela beslutet kan läsas i kommande nummer av BrandNews.

Det andra ris-fallet.



Warning: min(): Array must contain at least one element in /shared/www/webnews.textalk.com/20200311142944-903d173/www/se/include/print_article_content.php on line 297
Bookmark and Share