2-1 mellan Procter & Gamble och Essity


Christer Löfgren 2018-10-16

Förbjuden blöjreklam.
Förbjuden blöjreklam.

PMD – Jodå, ditt minne har rätt, det är inte första gången som Procter & Gamble och Essity (fd del av SCA) tar blöjreklam till domstol. De är ju jättarna i branschen med varumärken PAMPERS respektive LIBERO. Den här gången ifrågasatte Procter & Gamble hur Essity använde resultatet av en stor kundundersökning i sin marknadsföring. Patent- och marknadsdomstolen (PMD) sa ja till att förbjuda 14 av 26 påståenden från Essity.

I början av 2017 hade Essity (fd del av SCA) en stor kampanj för LIBERO-blöjor där man plockade ur resultat av en stor kundundersökning i Norden och använde, t.ex.:
”90 % rekommenderar Libero Touch”
”97% 61 114 föräldrar tycker att mjukheten på Libero Touch är bra eller mycket bra”

Procter & Gamble (P&G) vände sig till Patent- och marknadsdomstolen (PMD) för att få stopp på, alltså förbud mot, 26 skilda påståenden i kampanjen.

I en 66 sidor lång dom betar PMD av parternas argument och egna bedömningar. PMD:s slutsats blev ja till att förbjuda 14 av de 26 påståendena, bl.a. de två ovan nämnda Vitet om Essity skulle göra bryta mot förbuden är en miljon kronor.

För många av de förbjudna påståendena handlade det om att de var vilseledande eftersom intrycket av dem i kampanjen var att påståendena gällde svenska föräldrar när det istället gällde nordiska föräldrar.

När PMD summerade den delade segern och funderade över fördelningen av rättegångskostnaderna kom domstolen fram till att Essity får betala två tredjedelar av P&G:s rättegångskostnader, vilket innebar att Essity får betala 1,8 miljoner kronor plus sina egna kostnader.

Läs mer om domen i kommande nummer av BrandNews.



Warning: min(): Array must contain at least one element in /shared/www/webnews.textalk.com/20200311142944-903d173/www/se/include/print_article_content.php on line 297
Bookmark and Share