VIRRVARR, för bra design för varumärkesskydd


Christer Löfgren 2018-11-16

Så här ser mönstret ut i den nekade varumärkesansökan.
Så här ser mönstret ut i den nekade varumärkesansökan.

PRV – Det klassiska mönstret VIRRVARR av Sigvard Bernadotte är för bra för att kunna varumärkesskyddas. Mönstret är i sig något som ger varan det sitter på ett betydande värde, vilket innebär att rättighetshavaren Bernadotte International inte kan få ett evigt varumärkesskydd för det, det förklarar nu Patent och registreringsverket (PRV).

Sigvard Bernadotte formgivningsinsatser resulterade i många designklassiker, en sådant är mönstret VIRRVARR från 1958.

Namnet är redan varumärkesskyddat men när rättighetshavaren Bernadotte International ville registrera mönstret som sådant som varumärke för en mängd produkter som pappersprodukter, köks- och sovrumsmöbler, tyger m.m., blev det nej. Bernadotte förklarade att man vill kunna ha kontroll på användningen av mönstret och se till att det krävs licens.


Foto: sassabrassa.se, som säljer produkter med VIRRVARR-mönstret och annan formgivning av Sigvard Bernadotte.
Foto: sassabrassa.se, som säljer produkter med VIRRVARR-mönstret och annan formgivning av Sigvard Bernadotte.

Patent och registreringsverket (PRV) passade på att förklara varför man sa nej till registrering. Det handlar om att sådant som erbjuds skydd genom andra tidsbegränsade rättigheter som bl.a. upphovsrätt och designskydd inte skall kunna skyddas av den eviga varumärkesrätten.

I det här fallet konstaterade PRV att det finns en efterfrågan på produkter med just detta mönster ”oberoende av vem som framställt varorna”. Därmed är det tydligt att det finns ett ekonomiskt värde i mönstret som sådant. PRV ger även – vilket är ovanligt – ett praktiskt exempel:
”Det kan inte heller anses förenligt med behovet av lojal konkurrens att den konsument som vill komplettera exempelvis ett möblemang med det aktuella mönstret måste vända sig till en enda tillverkare då mönsterskyddet löpt ut”.

Beslutet kan överklagas.

BrandNews noterar att PRV säger att det räckte med att mönstret har ett ekonomiskt värde, man resonerade inte kring det till synes högre ställda kravet i varumärkeslagen om ”betydande värde”. Kanske får vi hjälp av EU-domstolen i att precisera vad just ”betydande värde” innebär när domen om MANHATTAN-mönstret kommer.

Läs mer om Svenskt Tenns mönster MANHATTAN här. Där hittar du även länkar till bl.a. artiklar om BEOLAB-högtalarna.

Not: Designskyddet gäller som längt i 25 år. Upphovsrätten betydligt längre, 70 år efter att den som skapade verket avled. Anses något som Sigvard Bernadotte skapade uppfylla kraven på upphovsrättslig verkshöjd som brukskonst gäller skyddet alltså till 2072.


Warning: min(): Array must contain at least one element in /shared/www/webnews.textalk.com/20200311142944-903d173/www/se/include/print_article_content.php on line 297
Bookmark and Share