Anytime var starkare än Everytime i gymstrid


Christer Löfgren 2019-01-02


PMD – Gymmens favoritmånad är här, när alla skall infria sina nyårslöften. Backar vi tillbaka till december ser vi att gymmens inte bara slåss om kunderna utan även om loggor och namn/varumärken. Den internationella stora gymkedjan Anytime besegrade 10-årsfirande svenska Everytime i Patent- och registreringsverket (PRV) och Patent- och marknadsdomstolen (PMD) och Everytimes varumärkesregistrering är hävd. Det blir intressant att se om Anytime nöjer sig med det här.

Patent- och registreringsverket (PRV) sa ja till registrering av EVERYTIME FITNESS-loggan för diverse träningstjänster.


En hävd registrering.
En hävd registrering.

Ägaren Gävleföretaget Everytime, som har sju gym, fick då amerikanska Anytime efter sig. Anytime, med fem gym i Sverige, invände för att få registreringen EVERYTIME-loggan hävd.

Anytime pekade på sina registreringar för ordmärket ANYTIME FITNESS och ANYTIME FITNESS-loggan och hävdade att det fanns förväxlingsrisk, de resonerade även om ond tro hos Everytime.

En vinnar-registrering.
En vinnar-registrering.

Everytime försvarade sig med att ANYTIME FITNESS har mycket begränsad särskiljningsförmåga för träningstjänster och att skillnaderna mellan märkena då räckte, och att de inte var i ond tro.

När PRV då återigen bedömde EVERTIME-loggan blev slutsatsen att även om skyddsomfånget var begränsat för Anytimes varumärken när de gäller träningstjänster så gällde varumärkena identiska tjänster och utifrån den bleknande minnesbilden var likheterna så stora att det fanns förväxlingsrisk.

Everytime överklagade till Patent- och marknadsdomstolen (PMD), och där betonade de att de som köper träningstjänster gör det efter överväganden av flera slag och därmed är mer uppmärksamma och uppfattar skillnaderna.

PMD höll inte med PRV i flera av delbedömningarna, men kom till samma slutsats – förväxlingsrisk. Everytimes loggo-registrering hävs.

Beslutet överklagades, men Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) gav inte prövningstillstånd så PMD:s bslut står fast (uppdaterat augusti 2019).

Läs mer om PMD:s resonemang och åsiktsskillnaderna i kommande nummer av BrandNews.


Warning: min(): Array must contain at least one element in /shared/www/webnews.textalk.com/20200311142944-903d173/www/se/include/print_article_content.php on line 297
Bookmark and Share