ACHTUNG!


Christer Löfgren 2019-01-11

Ingen ny EU-varumärkesregistrering för ACHTUNG!-loggan.
Ingen ny EU-varumärkesregistrering för ACHTUNG!-loggan.

TRIB – Uppfattade du rubriken som uppmärksamhetskapande eller som ett varumärke? Frågan i ett fall i Tribunalen var om ACHUTUNG! i loggoform kunde registreras som EU-varumärke?

Hamburgbaserade Achtung! sysslar med marknadskommunikation, men nej, de lyckades inte med kommunikationen att ACHTUNG! uppfattas som ett varumärke för dataprogram och diverse tjänster.

Redan i första steget hos granskaren vid EUIPO blev det nej pga bristande särskiljningsförmåga, märket uppfattas inte som ett varumärke.

Achtung! överklagade, men Överklagandenämnden höll med. ACHTUNG! uppfattas bara som en reklamterm för att väcka uppmärksamhet.

Achtung! överklagade och försökte på alla sätt, men Tribunalen höll med om att det bara är ett ord för att väcka uppmärksamhet. Achtung!:s försök att det finns flera nyanser i betydelse som ”Se här”, ”Se upp”, ”var försiktig” osv hjälpte inte alls. Det figurativa var så diskret att inte heller det hjälpte.

Det blir ingen EU-varumärkesregistrering för ACHTUNG!.

Noterbart är att exakt samma varumärke, med marginellt annorlunda förteckning av tjänster, registrerades som EU-varumärke 2010. Tiderna förändras. Varumärket är även registrerat i bl.a. Tyskland.



Warning: min(): Array must contain at least one element in /shared/www/webnews.textalk.com/20200311142944-903d173/www/se/include/print_article_content.php on line 297
Bookmark and Share