Nej till VISIT LAPLAND


Christer Löfgren 2019-02-15


PRV – Norrskenet är en given lockelse när turister skall fås att besöka Lappland. Frågan är hur man i ord/rubrik skall locka. Valet av slogan blev av enklaste slag, och det gick inte Patent- och registreringsverket (PRV) med på att registrera som varumärke.

Book Lapland i Kiruna ansökte i somras om registrering av VISIT LAPLAND som varumärke för diverse marknadsförings- och turisttjänster.

Att man kan registrera varumärken med geografiska namn i står klart, men det krävs bl.a. att de inte blir helt beskrivande eller av annat skäl inte uppfattas som just ett varumärke.

När Patent- och registreringsverket (PRV) tittade närmare på VISIT LAPLAND kunde mankonstatera att det ”uppfattas bara som en allmän uppmaning om att besöka Lappland och inte som ett varumärke”.

Det saknar alltså särskiljningsförmåga och det blev ett nej till registrering.



Warning: min(): Array must contain at least one element in /shared/www/webnews.textalk.com/20200131093611-ae42ff6/www/se/include/print_article_content.php on line 297
Bookmark and Share