Fotbollförbundet fick nej om den GULA VÄGGEN


Christer Löfgren 2019-04-30

På Instagram.
På Instagram.

PRV – Vårt på senare tid framgångsrika fotbollslandslag för herrar har i åtskilliga år haft ett imponerande stöd på matcherna från inte minst ”den gula väggen”, en i stora delar organiserad supporterverksamhet. Uppenbarligen har ingen på förbundet tänkt på att registrera benämningen som varumärke, men det har företaget Gula Väggen.

”Den gula väggen” är en för fotbollsintresserade gammal bekant benämning på den enorma hejaklack som stödjer den tyska klubben Dortmund. Benämningen har sedan några år även använts för hejaklacken till det svenska herrlandslaget i fotboll.

När nu Gula Väggen registrerade GULA VÄGGEN som varumärke för anordnande av nöjestillställningar vaknade förbundet.

Förbundets invändning mot registreringen bet dock inte på Patent- och registreringsverket (PRV). Förbundet menar att de har använt DENGULAVÄGGEN sedan 2016 och det är inarbetat av dem, och hävdar det registrerade varumärket är förväxlingsbart. De hävdar dessutom att det var registrerat under ond tro.

PRV konstaterade att det inte fanns någon bevisning om inarbetning och i så fall för vilka varor och tjänster.

När det gällde ond tro noterade PRV att fotbollförbundet hade använt #dengulaväggen i fotbollssammanhang och användningen fortsätter.

PRV slog fast att det registrerade varumärket är förväxlingsbart med förbundets #dengulaväggen. Men någon bevisning för att Gula Väggens registrering kände till eller borde ha känt till förbundets användning fanns inte och därmed avslogs invändningen.

Beslutet kan överklagas.

 



Warning: min(): Array must contain at least one element in /shared/www/webnews.textalk.com/20200131093611-ae42ff6/www/se/include/print_article_content.php on line 297
Bookmark and Share