Nya numret av BrandNews, 2/19


Christer Löfgren 2019-04-30


I förra veckan kunde våra prenumeranter ta del av den traditionsenliga intervjun med vinnaren av SIGNUMPRISET, en nyttig genomgång av arbetet med varumärken och det som varumärkesrätten är tänkt att skydda. Denna gång är det Petra Stenecker, Marketing & E-com Director på Polarn O. Pyret som intervjuas.

Åsa Krook vägleder oss i förändringarna som nu är beslutade för den finska varumärkeslagen, och hur de nu löser delar av problemen med det korsvisa skyddet mellan företagsnamn och varumärken. Kanske något att dra lärdom av i Sverige?

Sofia Bergenstråhle och Stojan Arnerstål tar en ordentlig titt på vår nya praxis kring svart/vita märken och ger tips på vad man bör tänka på.

Vi har med en rapport från en fullmatad Varumärkesdagen.

När det kommer till avgöranden av praxis-karaktär lyfter vi fram väsentligheterna I EU-domstolens dom om Svenskt Tenns MANHATTAN-mönster samt PMÖD:s dom om FYND i alkoholannonser och måttfullhetskravet där ”legitimitet” blev ett nyckelord.

Bland övriga fall som tas upp finns avgöranden i PMÖD i registreringsärenden, två gällande BANG, m.m.

Samt förstås PMD:s beslut i registreringsärenden, denna gång 11 stycken.

 



Warning: min(): Array must contain at least one element in /shared/www/webnews.textalk.com/20200131093611-ae42ff6/www/se/include/print_article_content.php on line 297
Bookmark and Share