Svagt skydd för geografiska varumärken som GRISSLEHAMN


Christer Löfgren 2019-05-10

Varumärket GRISSLEHAMNSDAGEN stod pall.
Varumärket GRISSLEHAMNSDAGEN stod pall.

PRV – Att använda geografiska namn som varumärken kan vara bra, men också innebära ett begränsat skydd. Det vet nu Engström som invände mot registreringen av GRISSLEHAMNSGDAGEN med stöd av sin varumärkesregistrering för GRISSLEHAMN.

Privatpersonen Engström har registrerat tre varumärken som alla lyder GRISSLEHAMN, men omfattar skilda varor och tjänster som reklamtjänster, datorprogram och kläder, vilket ger intryck av merchandising.

Grisslehamns Sportklubb registrerade GRISSLEHAMNSDAGEN som varumärke för bl.a. restaurang-, torghandel, loppmarknad samt underhållningstjänster.

Då invände Engström med stöd av sin registrering för att få GRISSLEHAMNSDAGEN hävd pga att den är förväxlingsbar med GRISSLEHAMN-märkena.

Patent- och registreringsverket (PRV) konstaterade att utbildningstjänster och sport- och idrottsaktiviteter i GRISSLEHAMNSDAGEN-registreringen får anses lika med datorprogram för utbildning respektive sportkläder i GRISSLEHAMN-registreringarna.

PRV noterade att det inte finns något beskrivande i GRISSLEHAMN-märket och att det ingick som helhet i GRISSLEHAMNSDAGEN.

PRV pekade dock på att GRISSLEHAMN är ett ortsnamn och endast uppfattas som ett sådant. Då räcker skillnaden som uppstår med tillägget -DAGEN, det är ingen som uppfattar att det finns ett kommersiellt samband mellan de två. Det finns ingen förväxlingsrisk och GRISSLEHAMNSDAGEN-registreringen lever vidare.

Beslutet kan överklagas.

Fler exempel på geografiska namn som varumärken.

NEUSCHWANSTEIN

BOLLNÄSFIL

STRÖMSTAD MAT



Warning: min(): Array must contain at least one element in /shared/www/webnews.textalk.com/20180914143844-b55b8a2/www/se/include/print_article_content.php on line 297
Bookmark and Share