Inte ens nära när Red Bull jagade Tigerking


Christer Löfgren 2019-05-31


PMD – Ett bra exempel på att den ensamrätt som erbjuds av varumärkes- respektive marknadsrätten har begränsningar fick vi i ännu en dom kring RED BULL-burkarna. Det är svårt att tro något annat än att formgivningen av TIGER KING-burkarna har inspirerats av RED BULL-burkarna, men det är inte mycket som är lika. Patent- och marknadsdomstolen (PMD) konstaterade att de enda likheterna mellan TIGER KING-burkarna och Red Bulls ensamrätter är de blå färgnyanserna och burkens grundform, därmed begår inte Tigerking något övertramp alls.

Red Bull har verkligen tänkt till i skyddet av sitt varumärke och har en lång rad registreringar av allt från hur burken ser ut i butik till detaljer i formgivningen som färgfälten. Dessutom är RED BULL och brukens formgivning så välkända att de har ett extra skydd mot snyltning och skada. De har vunnit i snyltningsfall tidigare.

Den här gången vill Red Bull stoppa formgivningen av TIGER KING-burkarna. Red Bull hävdar att burkarna innebär både varumärkesintrång, vilseledande efterbildning och renommésnyltning. Red Bull menade att det finns 7 likheter som medför att det blir intrång m.m.

Tigerking höll med om att utformningen av RED BULL-burkarna och varumärkena var mycket väl kända. Men i övrigt höll de inte med alls, och när det gällde Red Bulls registreringar med färgfälten höll de inte med om att de var kända i sig.


En av Red Bulls färgfält-registreringar.
En av Red Bulls färgfält-registreringar.

Patent- och marknadsdomstolen (PMD) konstaterade att den enda likheten mellan TIGER KING-burkarnas utformning och Red Bulls ensamrätter var de blå färgnyanserna och burkens grundform. Med detta friades Tigerking i alla delar.

Domen kan överklagas.

Läs mer i kommande nummer av BrandNews.


Warning: min(): Array must contain at least one element in /shared/www/webnews.textalk.com/20200311142944-903d173/www/se/include/print_article_content.php on line 297
Bookmark and Share