Nya numret av BrandNews, 3/19


Christer Löfgren 2019-08-14


Tidigare i sommar.

Vi blir alltmer medvetna konsumenter, närodlat, ekologiskt m.m. är vardag för många. Det innebär att man är medveten om produkterna ursprung och vikten av geografiska ursprungsbeteckningar bara ökar. I senaste numret är temat just geografiska ursprungsbeteckningar med en omfattande seminarierapport och exemplet HÅNNLAMB, ett svenskt ovanligt registreringsavgörande om CRÉMANT, EU-domstolens domar om MANCHEGO och GLEN BUCHENBACH, samt en genomgång av reglerna samt anslutningen till Lissabonsystemet av Stefan Widmark och Bodil Ehlers.     

I övrigt hittar man bl.a.:
En rapport från Brexit-seminariet på PRV, vad som kommer hända med ip-rättigheterna

Högsta domstolens dom där de stänger smitvägen för piratkopiehandlare med Rocktown-domen.

Hur japanerna blev av med registreringen för det gamla stereo-märket AIWA.

När Patent- och marknadsöverdomstolen slog fast hur man bedömer det vidgade skyddet, och det på enligt BrandNews helt rätt sätt, i KRAV-domen. Avgörandet kommenteras utförligare i tidningens ledare.

Hur begränsat skydd ger en 3D-registrering? Ett svar fick vi i ”Dalahorse”-domen.

AngryBird jagar en restaurang i Nashville.

I Kanada slåss ölmärkena Muskoka och Molson om en solstol.

BMW har lämnat in en 3D-varumärkesansökan för en liten cab.

Samt förstås PMD:s beslut i registreringsärenden, denna gång 11 stycken.  



Warning: min(): Array must contain at least one element in /shared/www/webnews.textalk.com/20180914143844-b55b8a2/www/se/include/print_article_content.php on line 297
Bookmark and Share