NORRLAND går bra som varumärke för streetware


Christer Löfgren 2019-08-22

Originalet till vänster och den förbjudan till höger. Notera att det inte gäller utformingen av tröjorna som sådana utan användningen av NORRLAND.
Originalet till vänster och den förbjudan till höger. Notera att det inte gäller utformingen av tröjorna som sådana utan användningen av NORRLAND.

PMD – Kan NORRLAND vara ett varumärke för kläder? Nej säger mannen bakom e-handeln på shjoo.se, ja säger märkesinnehavaren Sqrtn som har stämt för både varumärkesintrång och avtalsbrott. Ja, sa även Patent- och marknadsdomstolen (PMD) som efter en omprövning står fast vid det interimistiska förbud som gäller för försäljningen av NORRLAND-plagg på shjooo.se.

År 2103 drog två kompisar igång Sqrtn i Östersund. Sqrtn står för Swedish Quality Represent The North. Det producerar streetware i begränsade upplagor under varumärket NORRLAND och en hjortron-logga. Efter tre år lämnade de in de första varumärkesansökningarna, och har därefter byggt upp en portfölj av registreringar. Kloka åtgärder som nu används för att stoppa efterföljare.



En person med en enskild firma med namnet Metzo Art Studio som driver e-handel och säljer streetware på shjoo.se började sälja kepsar, t-shirts m.m. med NORRLAND-tryck på. Loggan är inte identisk med Sqrtn:s olika NORRLANDS-loggor, men NORRLAND finns onekligen med.

Sqrtn varnade shjoo-personen för varumärkesintrång och efter kontakter skrev shjoo-personen under en ”Bekräftelse”, där Sqrtn åtog sig att inte agera rättsligt mot shjoo-personen samtidigt som han åtog sig att inte använda NORRLAND för produkter som kan innebära intrång.

Sjoo-personen ångrade sig uppenbarligen och återupptog försäljningen.

Resultatet blev ett mål vid Patent- och marknadsdomstolen (PMD) där Sqrtn hävdar att Shjoo-personen begår både varumärkesintrång och avtalsbrott. Sqrtn ville förstås ha till ett förbud, men också ett intermistiskt sådant.

I juni kom beslutet från PMD där det ansågs finnas sannolika skäl för både varumärkesintrång och avtalsbrott, och Shjooo-personen direkt interimistiskt förbjöds använda NORRLAND för diverse kläder, huvudbonader m.m.

En förbjuden keps.
En förbjuden keps.

Därefter skaffade Shjoo-personen ett ombud och krävde omprövning av det interimistiska förbudet och att intrångsmålet vilandeförklaras medan han försöker få Sqrtns registreringar hävda. Sjoo-personen hävdar bl.a. att NORRLAND saknar särskiljningsförmåga för kläder, alltså inte fungerar som ett varumärke. Det beskriver bara att kläderna tål vädret i Norrland eller att de är tillverkade där. Det speciella A:et i shjoo.se varianten av NORRLAND räcker också för att skapa den skillnad som krävs för att det inte skall vara intrång, menade Shjoo-personen.

I omprövningsbeslutet i augusti förklarade PMD att:
”Det föreligger inte hinder mot att kunna använda ett geografiskt namn som varukännetecken om det inte är troligt att den berörda omsättningskretsen uppfattar det som att varorna i fråga kommer från en plats eller ett geografiskt område. Ett varukännetecken kan vidare till följd av det bruk som gjorts av kännetecknet förvärva en särskiljningsförmåga.”

PMD fann ingen anledning att ändra sig från den tidigare preliminära bedömningen, så det blev samma preliminära slutsats igen och det interimistiska förbudet står sig.

Beslutet kan överklagas.


Warning: min(): Array must contain at least one element in /shared/www/webnews.textalk.com/20200131093611-ae42ff6/www/se/include/print_article_content.php on line 297
Bookmark and Share