Nya numret av BrandNews, 4/19


Christer Löfgren 2019-10-16


Skydd av formgivning är alltid intressant och inte helt lätt. Skyddsalternativen är flera, men var går gränserna? Genom CROCS-, ELFLUGAN- och DANIEL WELLINGTON-domarna tittar vi närmare på några exempel.

Bodil Ehlers och Stefan Widmark guidar oss kring vad som är måttfullt när det gäller spelreklam.

Ulla Wennermark lyfter fram EU-domstolens dom om ROSLAGSPUNCH och drar slutsatser.

Magnus Aspeby kommer med glädjande nyheter från Brasilien.

I övrigt hittar man bl.a.:
Vi är inte harmoniserade med EU-rätten när det kommer till ond tro, det har påpekats till Justitiedepartementet i två lagstiftningsärenden, trots det händer inget. Nu har fotbollsstjärnan Neymar och Bamses Dunderhonung hjälpt till att visa att vår varumärkeslag har en tydlig lucka.

En intervju med domaren som ledde arbetet med att dra igång och etablera Patent- och marknadsdomstolen (PMD), Anders Dereborg. Numer högsta chef på en helt vanlig, om än stor, tingsrätt.

Samtidigt som våra två särskilda domstolar PMD och PMÖD har visat sig fungera väldigt väl på alla sätt så klämtade varningsklockorna i somras på PMÖD. Vi har frågat chefen på PMÖD, Christine Lager, om vad som händer.

80-åriga CACAOLAT-loggan fick ett slutligt nej till registrering här tack vare Coca-Colas invändning, vi lyfter fram PMÖD:s resonemang i förväxlingsbedömningen.

Förpackningskampen om de miljömässiga kaffekopparna mellan Eco Brands och  Adrian Riviera Maynez har lett till en dom.

Samt förstås PMD:s beslut i registreringsärenden, denna gång 10 stycken.

Avslutningsvis får vi några kloka ord för den som funderar på ett namnbyte på sin verksamhet i en krönika av Magnus Lundin.



Warning: min(): Array must contain at least one element in /shared/www/webnews.textalk.com/20180914143844-b55b8a2/www/se/include/print_article_content.php on line 297
Bookmark and Share