Oenoforos vinboxar förbjöds även i överdomstolen


Christer Löfgren 2019-12-18

Dy fyra förbjudna vinboxarna.
Dy fyra förbjudna vinboxarna.

PMÖD – Att det råder en tämligen omfattande kreativ formgivning av flaskor med alkoholhaltiga drycker håller nog alla med om. Även när det gäller vinboxar finns det viss, men inte alls lika omfattande, variation. Nu står det också helt klart att Oenoforos ”kreativitet och lekfullhet”, för att citera överdomstolen, i den prisbelönta formgivningen med vinboxar á la handväskor och en röd stuga var att ta ett alltför långt steg. Oenoforos boxar uppfyllde inte kravet på särskild måttfullhet och förbjöds i en dom som inte kan överklagas.

Alkohollagens krav på att marknadsföring av alkoholdrycker skall vara särskilt måttfull har lett till några domar efter att Konsumentombudsmannen (KO) har agerat för att få stopp på marknadsföringen. Ett exempel kom tidigare i år när Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) friade annonser som basunerade ut ”FYND!” i vinannonser efter att Patent- och marknadsdomstolen (PMD) hade förbjudit det. Läs mer i BrandNews 2/19 och lite kort här.

Marknadsföringsreglerna gäller även förpackningsutformning, och KO valde att slå till mot Oenoforos prisbelönta formgivning av vinboxar.

Kring dessa rådde dock enighet hos de två domstolarna. Sommaren 2018 förbjöds de av PMD som såg dem som tämligen uppenbara övertramp av kravet på särskild måttfullhet. Läs mer i BrandNews 5/18, och lite kort här.

Oenoforos överklagade och hävdade att vinboxar var ”ett relativt nytt fenomen” och att det därför inte fanns någon traditionell form på dessa. De hävdade även att i takt med de många skilda formerna på flaskor med alkohol har vi vant oss vid det, vilket man skall ta hänsyn till.

PMÖD höll med om att man skall ta hänsyn till samhällsutvecklingen, men så mycket mer medhåll fick inte Oenoforos. PMÖD höll med PMD att väsk- respektive stugvinboxarna inte uppfyllde kravet på särskild måttfullhet och de förbjöds även av PMÖD.

Domen kan inte överklagas.

Noterbart är hur PMÖD använde en i varumärkesrättsliga 3D-sammanhang välbekant formulering när de beskrev vinboxarna. Läs mer i nästa nummer av BrandNews.

Ett annat exempel kring särskild måtfullhet gällde bildreglen.



Warning: min(): Array must contain at least one element in /shared/www/webnews.textalk.com/20200311142944-903d173/www/se/include/print_article_content.php on line 297
Bookmark and Share