Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:
LEDARE

SAAB-märket i gråzon


Anders Sahlqvist 2012-02-06


En av varumärkesrättens gråzoner är vad som händer med rättigheten vid en konkurs. Ja, har inget särskilt hänt och bolaget som går i konkurs äger varumärket fullt ut, är svårigheterna få. Men hur ser det egentligen ut när flera parter är inblandade, den samägande- respektive den sakrättsliga aspekten?

I en artikel i NyTeknik uttalade sig bl.a. varumärkeschefen på Saab AB, alltså det vi idag kopplar till flygindustrin, om det tungt sekretessbelagda avtalet mellan Saab, Scania och det nu konkursade Saab Automobile, kring namnet och varumärket SAAB. Han sa bl.a. att det i avtalet finns regler om att en part inte kan avyttra varumärket, utan att de två övriga ger sitt godkännande. Det låter ju logiskt, men frågan är om det avtalet också är sakrättsligt bindande?

Att det är bindande mellan de tre parterna får man förutsätta, men nu har Saab Automobile försatts i konkurs, och då kommer andra aspekter in i det hela. Parterna emellan är dock avtalet lika bindande efter som före konkursen. För att dessutom få den effekt som Saabs varumärkeschef nämner måste det vara sakrättsligt bindande, alltså gällande även mot dem som nu står med fordringar på konkursboet.

Man får förutsätta att Saab-trion har anlitat skickliga avtalsskrivare, men det går inte att komma ifrån att det inte är självklart att ett internt samägandeavtal är sakrättsligt gällande, när varje delägare helt fråntas värdet av ägandet genom att inte kunna utnyttja sin andel fritt eller mot ersättning. Å andra sidan är det svårt att offentliggöra ett sådant avtal så att det blir känt (denuntiation). Därför argumenterar många för att ett avtal, som i detta fall, måste vara sakrättsligt bindande. Frågan är dock – räcker avtalet, eller hur långt räcker avtalet?

De som nu har lånat ut pengar till Saab Automobile, eller har andra typer av fordringar på bolaget, har de gjort det med vetskap om – eller åtminstone ha haft möjlighet att få denna vetskap om – att Saab-namnet och varumärket SAAB inte tillhörde bolagets tillgångar?

Skulle de ha lånat ut, eller ställt upp på samma sätt, om de visste att enda tillgången de kunde kräva pengar ur var en visserligen bra, men ändock ”bara” en namnlös bilfabrik?

Något säger mig att det kan bli en komplicerad fråga att lösa för konkursförvaltaren. En så pass ofri rätt till namnet och varumärket SAAB kan han knappast ta upp som en tillgång i konkursen, åtminstone inte med något nämnvärt värde, eftersom namnet och varumärket kan var värt allt mellan noll kronor – vid ett nej från de övriga – till uppåt en miljard kronor – vid ett ja.

Den som vill läsa mer om denna typ av frågor kan läsa om en dom i Högsta domstolen (HD) i BrandNews 7/2010. Det fallet motsvarar visserligen inte denna situation, men HD har satt ned den sakrättsliga foten på några punkter, och då på ett sätt som talar för att Saab-lösningen kan fungera. Det gällde en uppfinnare som ansåg att en uppsägning enligt ett ägarförbehåll var giltigt gentemot fordringsägarna när bolaget som kommersialiserade uppfinningen senare gick i konkurs.

Christer Löfgren, Chefredaktör
Christer Löfgren, Chefredaktör



Bookmark and Share

Tipsa en vän     Skriv ut



blog comments powered by Disqus
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?

Ledare i BrandNews 5/19


I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom från Patent- och marknadsdomstolen (PMD)...

Läs mer
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”

Ledare i BrandNews 4/19


När vår varumärkeslag har uppdaterats och harmoniserats har det påpekats i...

Läs mer


LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna

Ledare i BrandNews 3/19


Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett tema som har varit återkommande...

Läs mer


BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer
LEDARE

Varumärken ska inte rädda design


Höstnummer av BrandNews betyder att det är årsdag sedan det...

Läs mer

Är en registrering delvis en illusion?

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

Spel för galleriet?

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 21/5
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 22/5
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 28/5
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson