Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:
LEDARE

Man blir lite matt


Christer Löfgren 2012-07-06

Foto: Christer Löfgren
Foto: Christer Löfgren

En reflektion nu så här mitt i sommaren är att kampen mot piratkopior uppmärksammas lite extra, t ex genom World Anti Counterfeitdagen 7 juni och genom Tullverkets semesterhälsning med varningar över sommarens fällor.

När BrandNews var på seminarium med SACG (Svenska föreningen mot piratkopior) och fick veta hur närmast virusliknande uppbyggnaden av sk Kinashoppar är på nätet, webbsidorna som verkligen lurar konsumenterna att de är äkta eller har koppling till originalmärket, kommer en matthetskänsla smygande. Att som märkesinnehavare inte orka göra något utan att släppa kopiering fri är inget alternativ, men hur skall man komma åt det?

Självklart skall man slå till juridiskt när möjligheten finns där, men frågan är om inte det blir alltmer centralt att skapa en allmän opinion emot kopiorna, med minskat antal köpare blir marknaden för piratkopiorna inte lika lukrativ.

En lek med tanken är att den alltmer skrämmande centrala maktfaktorn Google skulle gå med på att låta varumärkesinnehavarna lista godkända sidor där deras varumärke eller firma finns med på ett eller annat sätt i domännamnet. Rent teknisk säkert inga större problem, men det finns en lång rad andra problem med detta som gör det till en utopi.

En annan del i kopiejakten som känns utopisk är hur olika man uppenbarligen ser på kopiehandeln bara inom EU-länderna. Förra sommaren under en familjesemester vid Bulgariens solkust var det rent häpnadsväckande hur omfattande och etablerad kopiehandeln var. Försäljningen var högst etablerad i fasta försäljningslokaler längs strandpromenaden. Faktum var att det tog tre dagar för undertecknad, i behov av ett bälte, att hitta en butik där de inte bara sålde bälten med ARMANI, D&G, BJÖRN BORG osv.

Under en konferens i Malaga i Spanien nu i vår blev det tid att ta sig fram längs strandpromenaden i Torremolinos. Där fanns visserligen några fasta butiker med fotbollströjor som inte var original, precis som det finns helt öppet i Stockholm. Men mer än så var det inte. Kopiehandeln, med LV- och GUCCI-väskor, glasögon, bälten osv skedde från filtar längs promenaden för att möjliggöra en snabbsorti när polisen patrullerade fram på sina SEGWAY-fordon.

Uppenbarligen är alltså redan myndigheternas inställning till piratkopiorna väsensskilda bara inom EU, hur man då skall kunna bygga upp en opinion mot handeln bland gemene man är något att bita i.

Om vi börjar här i landet är sannolikt ett konstant insamlande av detaljerade historier från lurade konsumenter som sedan sprids via media en delväg, och kanske större spridning av information om domstolsfall som det i detta nummer av BrandNews om USA-resenären som kom hem med 38 kopieprodukter i väskan. Men visst, mer krävs…

Sedan en liten notering om bedömning av förväxling eller snyltning. Frågan man i dessa bedömningar ställer sig är ju, lite förenklat, om målgruppen uppfattar något samband mellan de två aktuella varumärkena. När undertecknad skrev om BOTOX-fallet (tryckta upplagan), funderade jag över hur BOTOLIST och BOTOCYL användes av Rubinstein och L’Oréal. För att få en snabb överblick knackade jag in på … ja just det … Google och gjorde en bildsökning på BOTOCYL. Svaret var intressant, en klart övervägande del av träffarna var bilder på BOTOX och behandlingar med medlet. Då ställer man sig frågan – blir Google ett framtida vapen eller försvarsredskap i domstolarna. När t o m en Google-sökning ser ett samband…


Christer Löfgren<br />Chefredaktör
Christer Löfgren
Chefredaktör



Tipsa en vän     Skriv ut



blog comments powered by Disqus
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?

Ledare i BrandNews 5/19


I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom från Patent- och marknadsdomstolen (PMD)...

Läs mer
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”

Ledare i BrandNews 4/19


När vår varumärkeslag har uppdaterats och harmoniserats har det påpekats i...

Läs mer


LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna

Ledare i BrandNews 3/19


Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett tema som har varit återkommande...

Läs mer


BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer
LEDARE

Varumärken ska inte rädda design


Höstnummer av BrandNews betyder att det är årsdag sedan det...

Läs mer

Är en registrering delvis en illusion?

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

Spel för galleriet?

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 21/5
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 22/5
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 28/5
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson