Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Christer Löfgren 2016-09-02

Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom alla snart 27 år som ni har kunnat läsa tidningen. Efter många års funderingar och önskemål blir det nu – den första september – äntligen verklighet med två immaterial- och marknadsrättsrättsdomstolar där alla mål och ärenden, och därmed enorm kunskap och erfarenhet, samlas under två tak. Första instans: Patent- och marknadsdomstolen (PMD) på Stockholms tingsrätt; andra instans: Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) på Svea hovrätt.

Det är en stor reform där två domstolar, Marknadsdomstolen och Patentbesvärrätten, läggs ner, och allt fokuseras till de två nya domstolarna. Därmed ges möjligheter som vi inte har varit i närheten av förut när det gäller att driva effektiva tvister på så vis att det går att driva registreringsärenden/invändningar parallellt med intrång/hävningstvister, samt intrångstvister parallellt med marknadsrättsliga mål. Att de mål som hittills har inletts i Marknadsdomstolen i ett snabbt eninstansförfarande nu hamnar i ett tvåinstansförfarande blir en del av priset som får betalas för de fördelar som det nya innebär.

En central detalj blir att parter och ombud nu vet att det är domare som kan och har erfarenhet av immaterial- och marknadsrätt som skall stå för bedömningarna.

Fördelarna är många och förberedelserna har varit noggranna och omfattande hos domstolarna, och när BrandNews intervjuar de två som skall leda verksamheten vid de två nya domstolarna, Anders Dereborg respektive Christine Lager, i detta nummer så skapar båda två en känsla av initierad kontroll samt ett milt uttryckt brinnande intresse och engagemang för att göra det här nya systemet till en framgångssaga.

Det är inte heller så att de två nya domstolarna göms undan i Stockholms tingsrätt respektive Svea hovrätt, det är storsatsningar som görs – två nya domstolar som kommer att märkas på flera sätt.

Det är samtidigt intressant att vi inte riktigt kan förutspå var det hela landar. Ger regelverket rätt möjligheter och avgränsningar? Kommer måltillströmningen följa det man har räknat med? Kommer parterna att vilja avvakta för att se vad som händer eller ser de möjligheter som gör att tvisterna blir många fler?

En sak står emellertid helt klar, och det är att ombuden – såväl de som hittills mest sysslat med registeringsärenden och de som mest sysslat med tvister – snabbt måste skaffa sig en överblick över de möjligheter som ges, om de inte redan har det. Det handlar om vilka krav det nya ställer på val av väg, behov av att få med alla grunder som behövs och som är relevanta, samt vilken bevisning som behövs och när den behövs. Det går inte längre att rädda upp något med att vända sig till en annan instans hur som helst, även om man förstås även i framtiden först kan driva ett registeringsärende/invändning in i kaklet innan man initierar en intrångstvist, trots att båda hamnar inom samma väggar.

En annan spännande utveckling blir hur det kommer att se ut kring förbudet att överklaga till Högsta domstolen, och Patent- och marknadsöverdomstolens användande av ventilen. Självklart resonerar vi i intervjun med Lager kring detta.

I det här numret har vi, precis som vi hade i förra numret med Marknadsdomstolen och dess siste ordförande Per Carlson, med Patentbesvärsrätten och en intervju med dess siste ordförande Peter Strömberg.

Vi lyfter också fram en av Marknadsdomstolens sista domar, den om ölburkar, där domstolen verkligen vill avsluta med att sätta ny prägel på praxis på flera punkter. En prägel BrandNews i delar ifrågasätter, bl.a. eftersom man låter marknadsrätten krypa in i varumärkesrätten fullt ut när det gäller att bedöma skyddsvärdheten hos produktförpackningar. Å andra sidan fick vi samtidigt ännu ett skäl till varför det blir spännande framöver, kommer bedömningar i ölburksmålet stå sig i den nya överdomstolen?

Nu åker vi!
Christer Löfgren
Chefredaktör


Bookmark and Share

Tipsa en vän     Skriv ut





BRANDNEWS / PATENTEYE

Den allra sista ledaren i BrandNews och PatentEye


Det är inte utan att man blir lite fuktig i ögonvrån och en konstig känsla sprider sig i...

Läs mer
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?

Ledare i BrandNews 5/19


I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom från Patent- och marknadsdomstolen (PMD)...

Läs mer
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”

Ledare i BrandNews 4/19


När vår varumärkeslag har uppdaterats och harmoniserats har det påpekats i...

Läs mer


LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna

Ledare i BrandNews 3/19


Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett...

Läs mer


BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer

Varumärken ska inte rädda design

Är en registrering delvis en illusion?

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 15/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 16/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 3/12
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson