Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:
LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”


Christer Löfgren 2019-12-06

Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

Ledare i BrandNews 4/19

När vår varumärkeslag har uppdaterats och harmoniserats har det påpekats i remissvar från SFIR till proppen 2009/10:225 och i utredning inför den senaste proppen 2017/18:267 för Justitiedepartementet att vi behöver införa en allmän ond tro-regel på samma sätt som i EU-direktivet.

Beskedet från lagstiftaren var att även om ond tro-reglerna modifierades så var inriktningen och utgångspunkten den gamla traditionella, att reglerna endast behövdes i relation till sedan tidigare använda kännetecken. Denna regel sågs endast som en del i pusslet kring relativa registreringshinder, vilket även förstärktes av EU-domstolens första dom i Lindt-fallet. Att EU-domstolen i den domen bara listade ”exempel” på bedömningskriterier har man helt enkelt förbigått. Detta visar sig också i alla de ond tro-fall som de facto dyker upp, förväxlingsrisk är normalt kärnfrågan.

Noterbart är att i EU-förordningen finns endast en ond tro-regel och den gäller allmänt utan någon som helst koppling till relativa hinder.

I sommar har vi fått ett mycket tydligt besked av Tribunalen, våra regler om ond tro håller inte alls om vi vill vara harmoniserade.

I två fall har Överklagandenämnden respektive Tribunalen ogiltigförklarat EU-varumärkesregistreringar pga ond tro. Inte i något av de två fallen hade Patent- och registreringsverket eller våra domstolar kunnat ogiltigförklara motsvarande svenska registreringar, om de hade funnits, pga ond tro. Skälet är att vi inte har någon allmän ond tro-regel i varumärkeslagen.

Hasbro hade fått fortsätta att kringgå användningstvånget genom nyansökningar, och fotbollsstjärnan Neymar hade fått acceptera att hans namn kapades av en ”smart” privatperson.

Tydligare kan det knappast bli att vi inte ens är nära att kunna kalla oss harmonierade vad gäller ond tro-reglerna. Läs mer om Neymar-domen och flera exempel på svenska avgöranden på sidan 16.

I slutet av sommaren har vi också vaknat upp ur törnrosasömnen vad gäller Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD). När de två nya domstolarna drogs igång i september 2016 var en nyckelfaktor att de inte skulle behöva prioritera ner immaterial- och marknadsrättsmålen pga andra mål. De fick också de resurser som de ansåg sig behöva för att driva verksamheten i rätt tempo, något som onekligen har visat sig fungera i praktiken. Men så i mitten av augusti kom en varningssignal från Svea hovrätt, vilket vid en kontroll visade sig beröra även PMÖD, pengarna räcker inte för den kraftigt ökade måltillströmningen, inte minst brottmål. Någon liknande varning har inte kommit från Stockholms tingsrätt och PMD, men man undrar hur det kommer att se ut med resurserna framöver för de två domstolarna; kommer de kunna stå emot när andra måltyper kräver alltmer resurser. På sidan 22 förklarar chefen på PMÖD, Christine Lager, hur PMÖD påverkas just nu.

Christer Löfgren
Chefredaktör


Bookmark and Share

Tipsa en vän     Skriv ut





BRANDNEWS / PATENTEYE

Den allra sista ledaren i BrandNews och PatentEye


Det är inte utan att man blir lite fuktig i ögonvrån och en konstig känsla sprider sig i...

Läs mer
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?

Ledare i BrandNews 5/19


I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom från Patent- och marknadsdomstolen (PMD)...

Läs mer
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”

Ledare i BrandNews 4/19


När vår varumärkeslag har uppdaterats och harmoniserats har det påpekats i...

Läs mer


LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna

Ledare i BrandNews 3/19


Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett...

Läs mer


BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer

Varumärken ska inte rädda design

Är en registrering delvis en illusion?

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 15/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 16/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 3/12
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson