Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:
LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?


Christer Löfgren 2019-12-19

Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

Ledare i BrandNews 5/19

I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom från Patent- och marknadsdomstolen (PMD) som kan få en revolutionerande effekt i jakten på piratkopior. En privatperson som stod som adressat till piratkopior kom direkt med försvarsargumentet: ”jag har inte beställt dem”. Detta medförde att PMD sa att rättighetshavaren Lacoste inte hade bevisat att personen hade beställt kopiorna, och han friades.

Domen är överklagad och om den står sig kommer effekten antingen bli hårdare tag, där begäran om intrångsundersökning blir en självklarhet även i alla små piratkopiefall för att kunna gräva i importörens dator för att säkra bevis om en beställning eller så blir effekten att rättighetshavarna ger upp småhanteringen, det blir för dyrt och omständligt. Då kommer ju tyvärr även Tullverket att tappa intresset när rättighetshavarna inte agerar. Självklart en mycket gynnsam utveckling för piratkopiehandlarna som kan sätta fart med den för deras del smarta lösning vi har sett tidigare, nämligen att dela upp importen i många små försändelser till olika personer, om det nu verkligen kan vara lönsamt.

Men hur kan då PMD ha hamnat där? Svaret är rimligen rättssäkerheten. Adressaten kan ju ha varit oskyldig och att då fällas i domstol strider förstås mot vår syn på rättssäkerhet. Men vilka krav skall ställas för att uppfylla rimlig rättssäkerhet?

Noterbart är att PMD inte gjorde någon trovärdighetsbedömning av adressatens utsagor, alltså av personen själv, utan bedömningen var av mer principiell karaktär. Han sa direkt att han inte hade beställt och stod på sig, vilket räckte. Det blir spännande att följa upplösningen i överdomstolen.

I förra numret lyftes ond tro-frågan i varumärkesrätten upp och hur den svenska lagstiftningen inte alls räcker till för att motsvara det som gäller EU-varumärket. I det här numret bjuds det på mer i form av ”vardagligare” exempel och en artikel om EU-domstolens STYLO KOTON-avgörande där domstolen verkligen betonar vad ond tro handlar om och hur det skall bedömas. Det är advokaterna Johan Norderyd och Lukas Jönsson som har skrivit artikeln och de tar upp effekterna för svensk del, samt lyfter frågan om våra domstolar vid behov skulle kunna kringgå varumärkeslagen genom att ägna sig åt EU-konform tolkning. Läs mer på sidan 22.

Vi måste ju kunna använda våra officiella sociala medier gentemot den utländska marknaden, så sa Mackmyra när Konsumentombudsmannen ville stoppa sex skilda bilder som stred mot alkohollagens bildregel. En onekligen intressant fråga, behöver företagen flera officiella kanaler på t.ex. Facebook och Instagram när reklamreglerna ser olika ut i skilda länder?

Svaret från PMD blev att det beror på, men helt klart är att de inte gick med på att se varje inlägg för sig: ”enligt Patent- och marknadsdomstolen är det inte möjligt att bedöma effekten genom att titta på inläggen isolerat. Om en annons förs in i en tidning är det t.ex. relevant att titta på vilket eller vilka språk som används i övriga delar av tidningen, inte bara i den marknadsföring som förts in i tidningen och som ifrågasätts. Samma synsätt måste gälla vid marknadsföring online.”

I praktiken är det svårt att se någon annan lösning för Mackmyra än att ha just flera skilda officiella kanaler, en mot den utländska marknaden och en mot den svenska. Domen är överklagad. Läs mer på sidan 24.

Christer Löfgren
Chefredaktör


Bookmark and Share

Tipsa en vän     Skriv ut





BRANDNEWS / PATENTEYE

Den allra sista ledaren i BrandNews och PatentEye


Det är inte utan att man blir lite fuktig i ögonvrån och en konstig känsla sprider sig i...

Läs mer
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?

Ledare i BrandNews 5/19


I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom från Patent- och marknadsdomstolen (PMD)...

Läs mer
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”

Ledare i BrandNews 4/19


När vår varumärkeslag har uppdaterats och harmoniserats har det påpekats i...

Läs mer


LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna

Ledare i BrandNews 3/19


Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett...

Läs mer


BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer

Varumärken ska inte rädda design

Är en registrering delvis en illusion?

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 15/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 16/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 3/12
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson